Auteur Topic: Corona bij volwassenen coeliakiepatiŽnten in ItaliŽ verloopt mild  (gelezen 374 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Corona bij volwassenen coeliakiepatiŽnten in ItaliŽ verloopt mild
« Gepost op: januari 06, 2021, 00:58:24 »
Volwassen coeliakiepatiŽnten krijgen net zo vaak corona als anderen, en de ziekte geeft milde klachten, schrijven Italiaanse maagdarmleverartsen in een Europees tijdschrift. Van 324 coeliakiepatiŽnten in Lombardije kregen er 9 corona. Gelukkig hoefde niemand naar het ziekenhuis.

Eur J Gastroenterol Hepatol. 2021 Jan 4;Publish Ahead of Print. doi: 10.1097/MEG.0000000000001969. Online ahead of print.
Prevalence, incidence and clinical features of SARS-CoV-2 infection in adult coeliac patients
Annalisa Schiepatti 1, Eleonora Alimenti, Stiliano Maimaris, Maria Luisa Nicolardi, Francesca Manzella La Barbera, Paola Baiardi, Federico Biagi

PMID: 33399400 DOI: 10.1097/MEG.0000000000001969

Objectives: Data on SARS-CoV-2 disease (COVID-19) in adult coeliac disease (CD) are lacking. The aim of the present study is to evaluate the epidemiology and clinical features of COVID-19 in adult coeliac patients regularly followed-up at our centre since January 2015.

Methods: Data about general health status and clinical features of laboratory-confirmed COVID-19 were prospectively collected over the phone. Data about CD were retrospectively collected from clinical notes. Prevalence and incidence of COVID-19 were compared between the coeliac cohort and the figures in the general population of Lombardy, Northern Italy between 20 February to 5 June 2020 provided by the Italian National Institute of Health (Istituto Superiore di Sanitŗ) and the Lombardy regional government.

Results: Nine out of 324 patients contracted COVID-19, thus resulting in a prevalence of 2.78% [95% confidence interval (CI) 0.98-4.58] and an incidence rate of 8.15/1000 person-month (95% CI 4.24-15.66). Prevalence of COVID-19 ascertained by means of nasal swab was 1.79% (95% CI 0.22-3.35) and the incidence rate 5.26/1000 person-month (95% CI 2.19-12.63), without difference from the general population. Clinical type of CD, age, sex, duration and adherence to a gluten-free diet, and mucosal healing did not differ between coeliac patients with and without COVID-19. None of the 9 patients with COVID-19 required hospitalization.

Conclusion: Patients with CD do not seem to carry an increased risk of COVID-19 compared to the general population and their disease course is mild.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re: Corona bij volwassenen coeliakiepatiŽnten in ItaliŽ verloopt mild
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2021, 12:23:17 »
Is dat niet een te kleine groep om conclusies aan te verbinden? 9 mensen met coeliakie die corona kregen.
En is er ook gekeken naar gevolg-klachten?
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Corona bij volwassenen coeliakiepatiŽnten in ItaliŽ verloopt mild
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2021, 15:54:58 »
Goed punt! Je hebt meer van dit soort onderzoeken nodig voordat je er echt harde conclusies aan kunt verbinden.

Dit is het tweede onderzoek dat de artsen presenteren, een eerder onderzoek liet zien dat Italiaanse kinderen met coeliakie ook niet vaker corona krijgen dan leeftijdgenootjes. En er is een internationale databank waar artsen uit diverse landen gegevens invullen over coeliakiepatiŽnten die corona hebben gehad, maar dat loopt niet storm.

In dit kleinschalige onderzoek vinden de onderzoekers geen verschil tussen mensen die kort of lang op dieet zijn. Maar daar vind ik de onderzoeksgroep te klein voor. Je hebt dan een grotere groep mensen nodig en meer gegevens, dan kun je er met meer zekerheid iets over zeggen.

Ik ben geen informatie tegengekomen over restklachten.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.