Auteur Topic: Anti TTG en Iga  (gelezen 842 keer)

Patrico81

• Newbie
  • *
Anti TTG en Iga
« Gepost op: december 30, 2020, 21:35:53 »
Goedendag ,

Ik ben nieuw op het forum . Hopelijk kunnen jullie als ervaringsdeskundigen mij helpen .

Al 3 jaar heb ik last van extreme vermoeidheid. Ik heb al heel veel bloedtesten gedaan , waaronder
B12 ,schildklier en bijnieren . Mijn huisarts heeft mij doorgestuurd naar een vermoeidheidkliniek .Daar hebben ze de laatste testen gedaan , voordat ik een stempel krijg van CVS/Fibromyalgie. Nu kan ik de
waardes al bekijken via een app van het ziekenhuis. Daar zag ik dat de anti-ttg behoorlijk hoog was .De waarden was 131,2 cu . Als ik op zoek gaat naar de normaalwaarden die aangehouden wordt , is dat boven de 30 een hoge kans is op Coeliakie. Anderzijds waren mín Iga waardes wel weer goed met 2,39 .
Nu kan ik pas begin Januari contact krijgen met mín internist . Die onzekerheid vind ik heel moeilijk.
Misschien weten jullie of dit echt Coeliakie is .

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Anti TTG en Iga
« Reactie #1 Gepost op: december 31, 2020, 00:20:10 »
Ik had je verhaal al gelezen elders  :lol:

Voor coeliakie worden 2 dingen gemeten in je bloed:

1. IgA totaal. dat is een controle of je immuunsysteem normaal reageert. Dan kun je IgA antistoffen maken (4% van de mensen met coeliakie kunnen dat niet, bij hen moeten andere testen gebruikt worden zonder IgA). Bij jou is die waarde kennelijk 2,39. Dat is een mooie waarde. Jouw lichaam kan IgA antistoffen maken, zoals het hoort.

2. coeliakie antistoffen. Meestal wordt TTG (IgA) getest. Bij jou is dat 131,2. Artsen kijken hoe hoog dat precies is. Ze vergelijken dat met de normaalwaarde of referentiewaarde. Is die bijvoorbeeld 10, dan zit je heel hoog. Want jouw waarde is dan 13 keer zo hoog als normaal. Daardoor heb je een grote kans op coeliakie. Is die normaalwaarde 30, dan zit je nog steeds hoog. Iets meer dan 4 keer de normale waarde. Over het algemeen geldt: hoe hoger de antistoffen, hoe groter de kans op coeliakie. Elk ziekenhuis heeft weer een andere normaalwaarde. Je arts kan je vertellen hoe hoog die is. Soms kun je het ook in je eigen dossier zien.

De TTG bloedtest is heel betrouwbaar. Je hebt een kans van zo'n 95% dat je echt coeliakie hebt. Maar dat weet je pas zeker nadat je een darmonderzoek hebt gehad. Dan weet de arts of je darmvlokken korter zijn. Is dat zo, dan kun je niet genoeg voedingsstoffen uit je eten halen. En daar word je supermoe van. Plus je kunt er veel klachten van krijgen.

Opvallend veel mensen met coeliakie hebben fibromyalgie (ongeveer 1 op 10). Misschien verminderen de klachten als je tzt glutenvrij gaat eten. Eerst maar eens wachten tot je een echte diagnose hebt. Nog een paar dagen geduld, dan kun je de zaak verder in gang zetten. Gelukkig dat er eindelijk iemand op het idee kwam om je op coeliakie te testen! 
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Patrico81

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 31, 2020, 09:55:49 »
Hey , dank je wel voor je uitgebreide,duidelijke antwoord .

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2020, 16:16:56 »
Hopelijk ga je een beter jaar tegemoet en kun je weer een beetje de draad van je leven oppakken!

Veel succes en beterschap!

(en mocht je nog vragen hebben of ergens tegenaanlopen, dan lezen we het wel)
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Patrico81

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 31, 2020, 18:12:12 »
Dank je wel  :)