Auteur Topic: Eerst tandenpoetsen voor het kussen?  (gelezen 432 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Eerst tandenpoetsen voor het kussen?
« Gepost op: december 20, 2020, 21:25:59 »
Kan een coeliakiepatiŽnt iemand kussen die net gluten gegeten heeft? Of toch eerst tandenpoetsen? Onderzocht is het niet. Maar we kunnen wel iets leren van aanverwant onderzoek naar een pinda-allergie. Als iemand een boterham met pindakaas eet, blijft er in 83% van de gevallen een beetje pinda-eiwit achter in het speeksel. De hoeveelheid varieert van 0,07 ppm tot 35 ppm. Dit pinda-eiwit is niet meer terug te vinden na het tandenpoetsen, spoelen van de mond, een half uur kauwen op kauwgom, of een uur na het eten. Dus als je niet meteen na het eten iemand kust, maar even wacht, of vraagt of hij of zij eerst tanden wil poetsen of de mond spoelen, is het niet zoín probleem. Wat ook meespeelt is hoe gevoelig je bent voor gluten (net als bij een pinda-allergie verschilt de gevoeligheid per persoon) en hoe Ďgepassioneerdí er wordt gekust. Bij een pinda-allergie zijn de potentiŽle gevaren groter dan bij coeliakie. De hoeveelheid gluten die je kunt binnenkrijgen varieert, maar zal nooit heel groot zijn. Ppm is een concentratie. Eet je een plak glutenvrije cake van 90 gram met 5 ppm gluten dan krijg je meer gluten binnen dan wanneer je 5 ml speeksel binnenkrijgt waar 50 ppm gluten in zit. Volgens de Canadese coeliakievereniging krijg je heel weinig gluten binnen als je iemand kust die eerder iets met gluten heeft gegeten.   

Bron: https://www.celiac.ca/wp-content/uploads/2020/05/2020-Winter-Canadian-Celiac.pdf
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.