Auteur Topic: Italiaanse kinderen met coeliakie krijgen niet vaker corona dan leeftijdgenoten  (gelezen 405 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Italiaanse artsen vroegen ouders van kinderen met coeliakie of hun kinderen getest  zijn op corona, wat hiervan de uitkomst was, en of ze ook corona-achtige klachten hadden gehad zonder getest te zijn. Geen enkel kind uit de groep van 397 kinderen met coeliakie (leeftijd 1 tot 16 jaar) had een positieve corona test. 15 kinderen met koorts testten negatief op corona. Negen kinderen hadden koorts samen met hoesten, maar zijn niet getest, 10 anderen hadden diarree en gaven over, 2 anderen hadden ook nog koorts erbij, en 2 anderen hoestten, deze kinderen zijn niet op corona getest, maar kunnen het wel gehad hebben. Uit andere data bleek dat 0,08% van de kinderen in de leeftijd tussen 1 en 16 jaar corona kregen in hetzelfde gebied. Het is een geruststelling dat de kans op corona bij kinderen met coeliakie niet verhoogd is, en dat de ziekte niet ernstig verloopt. Geen van de kinderen kreeg ademhalingsproblemen of liep een longontsteking op, schrijven de artsen in een tijdschrift voor maagdarmleverartsen. Ook hoefde geen enkel kind in het ziekenhuis opgenomen te worden. Conclusie van de artsen: het lijkt er niet op dat kinderen met coeliakie een verhoogde kans hebben op corona. En als ze wel corona krijgen, zijn de klachten mild. Voor alle coeliakiepatiŽnten blijft het advies om de algemene maatregelen te volgen die voor de hele bevolking gelden.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7713539/pdf/main.pdf
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.