Auteur Topic: Niet hetzelfde mes gebruiken voor smeren van gewoon brood en glutenvrij brood  (gelezen 222 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Mensen met coeliakie letten erop dat er geen kruimeltje brood, koek of pasta in hun eten terechtkomt. Aparte borden, aparte messen, aparte roerlepels, apart broodbeleg, als je het eenmaal goed georganiseerd hebt wordt het een gewoonte. Maar is het echt wel nodig? Amerikaanse onderzoekers besmeerden eerst een gewone sandwich met pindakaas en mayonaise, en vervolgens een glutenvrije, tussendoor maakten ze het mes niet schoon. Nee, die glutenvrije sandwich is daarna niet meer glutenvrij.

Gluten cross-contact from common food practices and preparations
Katharine Parsons 1, Lindsay Brown 1, Hannah Clark 1, Eliza Allen 1, Elyse McCammon 1, Greyden Clark 1, Richard Oblad 1, Jason Kenealey 2

PMID: 33190992 DOI: 10.1016/j.clnu.2020.10.053

Patients with celiac disease continue to be exposed to gluten despite efforts to maintain a gluten-free diet (GFD). Gluten exposure in those with celiac disease leads to pathological changes in the small intestine that may or may not be associated with gastrointestinal distress. While several studies have investigated a GFD, little is known about sources of gluten contamination that prevent proper maintenance of such a diet by celiac patients. In this study, we investigate common food practices that could lead to gluten cross-contact. Three different practices were examined for gluten cross-contact: gluten-free foods fried in a fryer also used for gluten containing foods, gluten-free bread toasted in a toaster also used for gluten-containing bread, and popular sandwich spreads applied with a knife used on gluten-containing bread (mayonnaise, jam, and peanut butter). We used the ALLER-TEK™ Gluten ELISA test kit and the sandwich ELISA RIDASCREEN Gliadin test kit, which is endorsed for determination of gluten content and used for the evaluation of food cross-contact. Using both kits gave the advantage of using the 401.2 antibody as well as the better established R5 antibody, providing increased confidence in our results. We found these practices resulted in small amounts of gluten cross-contact, although the majority of the results (93.6%) showed no significant cross-contact. Mayonnaise and peanut butter samples were contaminated with gluten above the limit designated by the FDA as gluten-free <20 kg/mg (ppm).

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Niet hetzelfde mes gebruiken voor smeren van gewoon brood en glutenvrij brood
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2020, 14:41:35 »
Als ik de samenvatting zo lees, blijkt de besmetting in een broodrooster mee te vallen, maar is het oppassen met vuile messen en plakkerig broodbeleg.
Volgens mij moet je uit het artikel wel een aantal praktische keukentips kunnen halen. Ik ben benieuwd.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Niet hetzelfde mes gebruiken voor smeren van gewoon brood en glutenvrij brood
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2020, 23:27:49 »
Ik heb het originele artikel niet, dus kan het dit keer niet verder aanvullen. Wel weet ik dat dit de tweede studie is naar kruisbesmetting in de keuken, het risico lijkt kleiner dan je zou verwachten, al zijn er nog geen aanbevelingen gedaan, het hangt natuurlijk ook af van je eigen gevoeligheid. Bovendien  wordt de norm van max. 20 ppm gehanteerd en ik vraag me af of dat wel kan. Geeft mij het idee dat je koekjes blijft uitdelen terwijl de koekdoos al leeg is. Want die norm van 20 ppm is van oorsprong uitsluitend bedoeld voor glutenvrije dieetproducten, niet voor andere dingen die je eet. Met als doel om de hoeveelheid gluten die je op een dag eet onder de 10 mg te houden. Maar als je 500 g. dieetproducten eet en daarnaast 500 g. andere dingen, waar ook gluten in kan zitten, zou je de norm moeten verlagen naar 10 ppm. En als je ook alle momenten meetelt dat er kruisbesmetting optreedt, moet je het nog verder aanpassen.

Anyway, hier een samenvatting in het Engels van de vorige studie naar kruisbesmetting: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190930131557.htm
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.