Auteur Topic: Zelf kokosolie en kokosmelk maken  (gelezen 148 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Zelf kokosolie en kokosmelk maken
« Gepost op: november 20, 2020, 23:52:01 »
Aangezien ik nog geen geschikte (kokos)olie heb gevonden in de winkel, heb ik het nu zelf maar gemaakt, van 3 kokosnoten, het is veel werk voor een heel klein beetje olie, maar het voordeel is dat ik daarna ook kokosmelk heb, daar kan ik weer pannenkoeken van bakken met mijn eigen maismeel, ik leg wat schijfjes appel op het beslag in de koekenpan als zoetmiddel, mijn zoon vindt dat prima te eten en ik ook.

Ik volgde dit instructiefilmpje voor de kokosolie https://www.youtube.com/watch?v=P07OZmAX5QE&ab_channel=MandyOffgrid

Wat ik met de kokosrasp ga doen weet ik nog niet. Ik heb het voorlopig maar ingevroren. Eerst maakte ik er kokoskoekjes mee, met suiker en ei, maar we verdragen de suiker niet goed, dus ik moet iets anders verzinnen.

Op dit moment eet mijn zoon naast toast en pannenkoeken hartige muffins, een mengsel van ei en groente van het seizoen. En soms brood met tomaten en rozemarijn, met een courgette erdoor (ik gebruik puur maismeel, geen zaden en pitten, geen bakpoeder/zuur, geen kaas, en ik doe er een extra ei door, ook al is het een uitgekleed recept, het is toch lekker en luchtig. Ik ga nog proberen of het ook kan met wortels in plaats van courgette. Hier vind je het originele recept https://ohmypie.nl/2020/07/31/glutenvrij-brood-met-tomaat-en-rozemarijn/

En dit is het recept van de groente-ei muffins: https://www.leukerecepten.nl/recepten/groente-ei-muffins/ Ik doe er geen melk en kaas in, en ik vervang speltmeel door maismeel.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Sofietje

• Newbie
  • *
Re: Zelf kokosolie en kokosmelk maken
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2020, 15:06:14 »
Tine, je zou wel je eigen boerderij kunnen gebruiken. Ken je het concept herenboeren? Dan hebben een groep mensen samen een boerderij en een boer in dienst.
Misschien zit er 1 in jouw buurt waar je kunt aansluiten en waar je misschien ook bv glutenvrij kunt laten telen op verzoek? Laat je ergens meteen een rij zonnebloemen met donkere zaden telen, en dan kun je daarvan olie persen etc.

Is pindaolie nog een optie? Dat lijkt me haalbaar om zelf te maken (hoewel veel werk vanaf doppinda’s) en is ook geschikt voor bakken.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2020, 14:32:32 »
Ik voel me al een halve boerin, haha. Ik ben lid van een zelfoogsttuin, twee boeren zaaien, planten, schoffelen, beregenen etc. en de leden mogen zelf oogsten wat ze willen eten. Dat ging goed, totdat de overheid besloot dat op zandgrond een winterbemester ingezaaid moet worden, om te voorkomen dat waardevolle voedingsstoffen uit de bodem spoelen. De boer zaaide winterrogge... ploegde dat onder voordat er bloemetjes aan kwamen, maar de planten schoten desondanks overal opnieuw tevoorschijn, dit jaar zaaide de buurman ook nog eens gerst, met als resultaat dat we ziek werden van bijna alle soorten groenten die we daar haalden... dus we moeten inderdaad op zoek naar een nieuwe oplossing .... dank voor het meedenken!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Sofietje

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2020, 17:19:32 »
Ik ben ook bang dat wij misschien die kant op gaan met dochter, maar hoop dat het meevalt. Vandaar dat ik er over denk: hoe dan?
Voor de suiker hoorde ik iets en daar hebben jullie misschien iets aan: zelf suikerbieten inkoken tot stroop. Met 2 bieten heb je een half potje stroop. Koken, de pulp uitpersen en eventueel verder inkoken. De moeite om eens op suikerbietenjacht te gaan: ze zijn recent geoogst, maar misschien heeft een boer er nog wat op het land liggen.