Auteur Topic: Flinke darm/maag klachten met flauwvallen tot gevolg  (gelezen 331 keer)

JordyM

• Newbie
  • *
Flinke darm/maag klachten met flauwvallen tot gevolg
« Gepost op: oktober 17, 2020, 12:29:17 »
Goedemiddag,

Ik kamp al flink wat jaren met hevige maag/darm klachten en veel winderigheid en boeren. Hiervoor heb ik meerder inwendige onderzoeken ondergaan in het umcg in Groningen.
Hier hebben ze wat irritaties gezien in de maag en darmwand maar kunnen verder geen duidelijke oorzaak vinden.
Ik ben nu een aantal dagen bezig met een fodmap dieet om te kijken of het hier weg komt.
Echter heb ik vanmorgen hevige maagklachten gehad en diarree. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik begon te zweten en het bewustzijn ben verloren.
Mijn dochter heeft mij gevonden en mijn vriendin wakker gemaakt die vervolgens de ambulance heeft gebeld.
Echter konden ze aan het bloedonderzoek niet veel vinden
Heeft iemand eerder deze klachten gehad of herkend deze maagklachten met flauwte tot gevolg?

Mijn diŽtiste denk ook aan coeliakie maar het is enkel en alleen getest door een bloedtest
In Groningen waarbij mijn diŽtiste vraagtekens heeft.

Ik hoor graag of iemand hier meer ervaring mee heeft!

Bedankt alvast voor uw reactie!

Groeten Jordy Meulman

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Flinke darm/maag klachten met flauwvallen tot gevolg
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2020, 17:57:29 »
Ja, als je coeliakie hebt kun je flauwvallen nadat je gluten op hebt. Dat kan ook als je een tarwe-allergie hebt. En je diŽtiste heeft gelijk. Coeliakie kun je bij volwassenen alleen aantonen met een darmonderzoek. Bij 5 tot 15% van de coeliakiepatiŽnten komt het niet uit een bloedtest. Andere aanwijzingen voor coeliakie zijn tekorten aan vitamines, een andere auto-immuunziekte in de familie of bij jezelf. Maar ook dat is niet bij iedereen het geval.

Heeft het UMCG alleen in de maag en dunne darm gekeken en geen hapjes weefsel (biopten) genomen? Dat is heel merkwaardig, zeker als ze al ontstekingen kunnen zien. Coeliakie kun je niet met het blote oog vaststellen. Dat kan alleen de patholoog die het weefsel van de darmwand onder de microscvoop bestudeert.

Heeft het ziekenhuis je bloed getest op een tarwe-allergie (IgE) en op coeliakie (IgA TTG)? En op voedingstekorten?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JordyM

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2020, 16:31:07 »
Bedankt voor je reactie!

Ik Hennaís aanleiding van de diŽtiste gevraagd of ze getest hebben op coeliakie. Hierbij kreeg ik als antwoord dat ze alleen getest hebben in het bloed.
Hierbij kwamen geen aanwijzingen naar voren om verder te testen was het antwoord.
Ze hebben wel een biop genomen maar deze waarschijnlijk niet getest op coeliakie anders hadden ze dit wel vermeld bij mijn vraag ga ik vanuit.

Ik heb uiteraard net weer een bericht gestuurd richting het Umcg maar wou toch ook hier vast de vraag stellen.
Ik ben nu redelijk angstig omdat ik me zo slap als een vaatdoek voel en blijkbaar fentanyl nodig had om
Van de klachten af te komen. Ik moet met de auto naar het werk en mijn dochter wegbrengen. Hiernaast werk ik ook met machines.
Deze toestand maakt het allemaal wat gevaarlijk en boezemt mij aardig wat angst en onzekerheid in als ik eerder moet zijn!

Nogmaals dank!

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2020, 23:13:08 »
Ik ben toch heel benieuwd wat het UMCG heeft onderzocht, als je een darmonderzoek hebt gehad in het verleden. Bij een vermoeden van coeliakie worden minimaal 4 biopten genomen uit de dunne darm. Die worden bestudeerd door een patholoog. Die beoordeelt of er extra ontstekingscellen gevonden worden en of de darmvlokken die het voedsel absorberen korter geworden zijn. Dat wotdt uitgedrukt in Marsh- gradaties: Marsh 0 is normaal, bij Marsh 1 en 2 zijn er extra ontstekingen, bij Marsh 3 zijn de darmvlokken korter geworden. Dat hoort in het verslag van de patholoog te staan.

Wat had je eigenlijk gegeten de dag dat je flauwviel? Heb je dat vaker gegeten?

Het is heel vervelend dat je niet waar het door komt en hoe je moet handelen om het te voorkomen. Hopelijk kun je de puzzel oplossen.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.