Auteur Topic: Voorkˇmen kruisbesmetting met allergenen wordt verplicht  (gelezen 421 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Voorkˇmen kruisbesmetting met allergenen wordt verplicht
« Gepost op: oktober 14, 2020, 12:58:19 »
Eindelijk is de kogel door de kerk: het wordt wettelijk verplicht om kruisbesmetting met allergenen zoals tarwe, ei, melk en pinda te voorkomen. Hierdoor zal de landbouw en voedingsmiddelensector op een andere manier moeten gaan werken. Zo kan er bijvoorbeeld graan uit de krop van een kip per ongeluk in contact komen met het vlees. Of eieren uit de ingewanden. Of de meststoffen kunnen gluten bevatten. De combines die gebruikt worden voor tarwe en later voor andere gewassen, moeten gereinigd worden. Gewasbeschermingsmiddelen mogen geen allergenen bevatten. Ook verderop in de productieketen is het verplicht om kruisbesmetting met allergenen te voorkomen. De nieuwe Europese wetgeving geldt voor alle bedrijven in de voedingssector: restaurants, slagerijen, bakkerijen, cateringbedrijven, vishandel, ijssalons en cafÚs, distributiecentra, supermarkten, etcetera. Meer informatie over de veranderingen is te vinden op de website van Allergenenconsultancy (daar zullen ze ook wel overuren draaien)  https://www.allergenenconsultancy.nl/nieuws/europese-wetgeving-kruisbesmetting-allergenen
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Steleto

• Jr. Member
  • **
Re: Voorkˇmen kruisbesmetting met allergenen wordt verplicht
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2020, 17:09:34 »
Oh wauw, dat is goed nieuws!
Zou het dan heel misschien leefbaarder worden over een tijdje? Hopelijk eindigt het niet met louter extra allergenenwaarschuwingen "omdat besmetting niet voorkomen kan worden".

Bedankt voor het bericht, Tine!
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2020, 21:45:37 »
Ik heb de uitwerking nog niet gezien, dus ik weet niet hoe streng het wordt opgepakt vanaf de basis, zeg maar bij de teelt en de oogst. Wat moet ik me bijvoorbeeld voorstellen bij een 'visuele inspectie'? Hopelijk wordt het in de toekomst verplicht dat loonwerkers na de oogst van tarwe, rogge, gerst en triticale hun spullen goed schoonspuiten, niet alleen met de stoffer of bezem erover. Ben dus heel benieuwd naar de verdere invulling! En dan ben ik vooral geboeid door het begin van de productieketen. Maar voor mensen met coeliakie gaat het om het hele traject natuurlijk, ook wat er gebeurt bij de fabriek, de supermarkt, de horeca etc.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2020, 10:33:57 »
Wauw! Topontwikkeling!
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

GertG

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2020, 18:05:13 »
Gaat het gevolg niet gewoon zijn dat op alle verpakkingen 'bevat tarwe' komt te staan en dat je enkel nog dure dieet producten overhoud?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2020, 16:23:48 »
Goed punt. Ik heb geen idee hoe het gaat uitpakken en ik denk dat niemand dat weet. Zou wel de klok vooruit willen zetten en een kijkje nemen in het aanbod eten over 5 jaar...