Dag Allemaal,
Even voorstellen:
Ik ben 29 jaar, mama van 2 dochtertjes en plusmama van 2 meiden.
Al jaren heb ik maag/darm problemen en wil nu toch wel duidelijkheid wat de oorzaak hiervan is!
Zolang als ik herinner heb ik last van maag en darmen. Als tiener had ik regelmatig aanvallen van buikpijn, gepaard met zweten, duizeligheid, op het toilet zitten met een emmer van de misselijkheid, neiging tot flauwvallen,...
Mama heeft mij heel regelmatig in allerijl naar de dokter gebracht omdat ik verging van de pijn.
Maar nooit is er deftig onderzoek naar gedaan, ik kreeg een pilletje tegen de pijn en dit was het.
Ook als twintiger regelmatig bij de dokter gezeten dat ik weeral eens buikpijn had en misselijk was. Ook dan kreeg ik weer een pilletje voorgeschreven (spasmomen) tegen de pijn en de symptomen kregen de naam PDS.
Omdat ik zo vaak bij de dokter geweest ben hiervoor, dacht ik inderdaad dat ik hiermee zou moeten leren leven (met PDS) en ontdekken wat ik kon verdragen en wat niet.
Ik laat al zoveel mogelijk producten met lactose en eet nu momenteel enkele maanden geen (toegevoegde) suiker.
Nu ben ik sinds zondag weer zo misselijk, opgezette buik, buikpijn, enorme stinkende winden, constant naar toilet moeten (moeilijke kleine hoeveelheden ontlasting die enorm kleverig is), lusteloos, moe.
Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij de dokter om mij te laten testen op intoleranties. Zelf denk ik dat het dus coeliakie zou kunnen zijn aangezien ik lactose al zoveel mogelijk vermijd.
Even alle klachten samengevat:
- Opgezette buik
- Buikpijn
- Enorme winderigheid (die erg stinkt)
- Moeilijke ontlasting (ene keer diarree, soms dagen niet kunnen gaan, dan weer harde ontlasting, heel kleverig)
- Heel vaak hoofd/nekpijn
- Vermoeidheid,
- Lusteloos
- humeurig
- huidproblemen (droge huid, vlekken op benen, acne)
Sinds 2 jaar weet ik ook dat ik een te trage schildklier heb waar ik elke dag medicatie voor neem.
Verder geen gevallen in de familie, al heeft mijn mama vaak ook zelfde symptomen (maar is ook nooit onderzocht geweest).
Ik weet dus nog niet of ik coeliakie heb, maar wou het toch al eens van mij afschrijven en horen hoe jullie hierover denken.
Ergens hoop ik dat de uitslag negatief is, maar dan weet ik natuurlijk weer niet vanwaar de problemen komen en wat ik er kan aan doen.
Vele groetjes,
MB_90