Auteur Topic: Grote keus aan glutenvrije producten verdringt gezonde rauwkost, noten en fruit  (gelezen 510 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Kinderartsen uit Chicago maken zich zorgen over wat kinderen met coeliakie eten. Het is mooi dat er tegenwoordig zoveel keus is in glutenvrije producten. Maar er schuilt ook een gevaar in. Want kinderen die glutenvrije koek, snoep, chips en chocola eten, laten fruit, rauwkost en noten staan. Het is belangrijk om direct na de diagnose kinderen en ouders te leren dat veel glutenvrije producten hoog in calorieën zijn en laag in voedingswaarde, terwijl er gezonde onbewerkte alternatieven voorhanden zijn waar een lichaam in de groei meer aan heeft, schrijven de kinderartsen.

A Narrow Window: Booming Gluten-free Market and Fostering Healthy Dietary Habits in Children With Celiac Disease
Runde, Joseph∗; Mears, Macy†; Guandalini, Stefano∗,†; Jericho, Hilary∗,†Author Information
Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition: October 2020 - Volume 71 - Issue 4 - p 533-535
doi: 10.1097/MPG.0000000000002831

An expanding gluten-free marketplace has left children with celiac disease and their families with a host of new dietary options. The quality of these foods is inconsistent and processed items may be high in caloric content while lacking nutritional value. Assessing the dietary preferences of a cohort of children with celiac disease via cross-sectional survey, we find that these processed food items have become a staple of the gluten-free diet, and in many cases, these foods are consumed to the exclusion of healthy alternatives. Furthermore, children with celiac disease and their families become less interested in dietary education over time, indicating that the greatest opportunity for imparting a healthy diet may occur at the time of diagnosis.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Baloo

• Jr. Member
  • **
Re: Grote keus aan glutenvrije producten verdringt gezonde rauwkost, noten en fruit
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2020, 23:17:29 »
misschien ligt het aan mij, maar deze onderzoekers draven volgens mij een beetje door. Onze dochter is allang blij als ze twee sneetjes glutenvrij brood wegkrijgt, en dat ze met een uiterst breekbare of droge of veel kleiner koekje nog kan doen alsof ze hetzelfde eet als haar leeftijdsgenoten. Daar sneuvelt echt geen fruit of rauwkost voor hoor. Wat moet ze dan, helemaal geen brood eten? De chips, snoep, en chocola zijn al glutenvrij van zichzelf (althans die wij kopen) en niet specifiek voor de glutenvrije markt geproduceerd.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Grote keus aan glutenvrije producten verdringt gezonde rauwkost, noten en fruit
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2020, 01:53:54 »
De voedings-situatie in de VS is wat anders dan die in Nederland... En (net als in Nederland) zijn de ouders heel belangrijk in het geven van een goed voorbeeld en het aanbieden van gezonde voeding.
Ga vooral door met het aanbieden van gezond voedsel (rauwkost, fruit) en van een incidenteel snoepje als traktatie wordt ze niet slechter.

Over brood... Ik eet tegenwoordig maar een boterham per dag :) Lunch doe ik met rauwkost. Als ik 's ochtends wat rijst of aardappel door mijn gebakken ei zou gooien heb ik helemaal geen brood meer nodig!
Kijk met jouw dochter (afhankelijk van haar leeftijd) wat voor haar werkt. Het kan zijn dat een ander merk glutenvrij brood makkelijker naar binnen gaat.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.