Auteur Topic: Kan enkel een chronisch anaal fissuur wijzen op coeliakie ?  (gelezen 492 keer)

NoName

• Newbie
  • *
Kan enkel een chronisch anaal fissuur wijzen op coeliakie ?
« Gepost op: september 12, 2020, 15:03:37 »
Hallo,

Ik ben een man en worstel al zo'n 15 jaar met een anaal fissuur die gemakkelijk open gaat en ook weer geneest. Ik heb al verschillende onderzoeken gehad en mijn bekkenbodemspieren functioneren goed dus daar zit het probleem niet.

Van verstopping is ook niet echt sprake. Ik gebruik 1 zakje macrogol (laxeerpoeder), eet voldoende vezeles en drink veel water. Ik ga 1 x per dag naar de wc om te ontlasten. Toch gaat de fissuur snel weer open. Als ik geen macrogol gebruik kan er ondanks 1x per dag ontlasten toch sprake zijn van lastige onlasting die moeilijk uit wil. Ik heb ook weleens pijn tijdens het ontlasten als de fissuur genezen is.

Ik heb diverse onderzoeken gelezen en maak daaruit op dat melkeiwit en tarweeiwit een trigger kan zijn. Tevens meen ik weleens gelezen te hebben dan een fissuur voorkomt bij mensen met coeliakie. Ik heb verder niet echt coeliakie gerelateerde klachten. Alleen een eczeemplekje in het midden ter hoogte van mijn borst en wat eczeemplekjes in het gezicht naast de neus aan beide kanten. Ik heb soms weleens last van vermoeidheid. Maar nooit last van maag of darmen.

Ik heb bij de huisarts gevraagd om een doorverwijzing naar een MDL arts. Ik hoop daar nog iets uit te halen.

Zijn er mensen die zich kunnen vinden in mijn verhaal? Kan dit wijzen op coeliakie?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Kan enkel een chronisch anaal fissuur wijzen op coeliakie ?
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2020, 18:31:08 »
Je kunt bij het Kruidvat of Holland & Barrett een test kopen voor coeliakie, die werkt met een druppel bloed uit je vingertop. Dan weet je of je antistoffen maakt die passen bij coeliakie. Zo ja, raadpleeg je arts. Zo nee, ga ook naar je arts, maar dat heb je al in de planning.

Mijn zoon met coeliakie had als baby een uitgescheurde anus, omdat de ontlasting hard was en hij veel moest persen. Dus: ja, het kan. Maar er zijn vast veel andere mogelijke oorzaken.

Volgens de mdl-stichting heb je hier kans op bij chronische ontstekingen van de darmen, meestal gaat het dan om Crohn of Colitis.

Slechts een deel van de coeliakiepatiŽnten heeft buikpijn. Zelf had ik astma en huidklachten, geen buikklachten. Jij hebt in elk geval last van verstopping die je behandelt met macrogol, maar dat is symptoombestrijding, hopelijk kan de mdl-arts helpen om de oorzaak te vinden. Succes!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.