Auteur Topic: Is speciaal tarweras geschikt voor mensen met coeliakie?  (gelezen 1031 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Is speciaal tarweras geschikt voor mensen met coeliakie?
« Gepost op: augustus 21, 2020, 23:56:29 »
In India is een speciaal ras tarwe geteeld (met als naam C273) dat minder gevaarlijk is voor mensen met coeliakie dan de gangbare rassen. Onderzoekers lieten Indiėrs met coeliakie een half jaar lang deze tarwe eten, eerst een hoeveelheid vergelijkbaar met 1 boterham en later werd het verhoogd naar 4. De 10 coeliakiepatiėnten die meededen aan het experiment hebben er geen noemenswaardige last van (2 vallen uit, omdat ze de verleiding niet kunnen weerstaan om 'gewoon' tarwebrood uit de winkel te eten, maar hun antistoffen schieten omhoog en hun darmen gaan achteruit). Van de 8 resterende deelnemers zien de darmen er net zo gezond uit als die van 5 patiėnten die glutenvrij blijven eten. Wel zijn er aanwijzingen dat er meer ontstekingen te vinden zijn in de darmen bij de groep die tarwe eet. Of de tarwe mogelijk geschikt is voor (sommige) mensen met coeliakie zal moeten blijken uit grootschaliger onderzoek. De Indiėrs willen met de tarwe 'chapati's' maken, een soort wraps.

Eerder onderzocht de universiteit Wageningen allerlei soorten tarwe uit verschillende werelddelen en kwam tot de conclusie dat er geen enkele soort bestaat die minder dan 20 ppm gluten bevat en veilig is voor mensen met coeliakie.

An open-label randomised pilot trial on safety of wheat variety C273 in patients with adult celiac disease
Jasmine Grover, Parveen Chhuneja, Vandana Midha, Arshdeep Singh, Ramit Mahajan, Varun Mehta, Ramneek Verma, Ekta Bansal, Dipak Deka, Namita Bansal, Neena Sood, Vikram Narang, Ajit SoodFirst Published August 18, 2020 Research Article
https://doi.org/10.1177/1756284820944089

Background:
The only effective treatment for celiac disease (CeD) is gluten free diet (GFD). However, GFD is restrictive and efforts are being made to explore alternative therapies including safer wheat varieties. Wheat variety C273 has been previously identified to have reduced load of intact T-cell stimulatory epitopes via in silico and in vitro analysis.

Methods:
Adult patients diagnosed with CeD and recovered on GFD were included in the study. Patients were randomised into two groups in a 2:1 ratio. Patients in group I had graded introduction of C273 wheat in diet, maintained for 24 weeks; in Group II, wheat was restricted with continuation of GFD. Clinical symptoms, serology [anti-tissue transglutaminase (anti-tTG), anti-endomysial antibody (anti-EMA)], circulating inflammatory biomarkers [intestinal fatty-acid binding protein (I-FABP), plasma citrulline, interferon-γ (IFN-γ)] and histology were evaluated periodically. Final evaluation was performed at week 28.

Results:
A total of 15 patients were enrolled (Group I: n = 10, Group II: n = 5). All patients except two in Group I remained compliant. None of the remaining eight patients in group I developed symptoms. No significant changes in serology (anti-tTG, anti-EMA) and histology were observed between the two groups at 28 weeks (p > 0.05). Significant changes in plasma citrulline(29.87 ± 8.98 versus 36.58 ± 3.09, p = 0.049) and IFN-γ (44.56 ± 9.74 versus 33.50 ± 3.68; p = 0.031) were observed in Group I.

Conclusion:
Consumption of C273 wheat did not result in development of symptoms or evident changes in serology and histology at 28 weeks. However, variations in circulating inflammatory markers were noted. Larger randomised trials are needed to corroborate these findings.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re: Is speciaal tarweras geschikt voor mensen met coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2020, 20:18:58 »
Interessant!
Zou fijn zijn om weer 'gewoon' brood te kunnen eten. (Ondanks dat ik nauwelijks brood eet ;-))
Weet jij of de bakeigenschappen van deze tarwe net zo zijn als van normale tarwe? Aangezien ze er plat brood mee willen maken.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2020, 09:59:30 »
Zo te lezen is de bakkwaliteit vergelijkbaar met gewone tarwe, en de smaak ook:

The palatability and cooking quality of wheat variety C273 were compared with standard commercial wheat on a visual analogue scale (VAS) from 0 to 10 (0 means very poor, 10 means excellent). No differences were noted between wheat variety C273 (median VAS 8) and commercially available wheat (median VAS 9).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2020, 21:21:03 »
Ik ben vooral ook benieuwd naar verder onderzoeken, de groep was natuurlijk erg klein. Ik vraag me ook echt af hoe het de patienten evrgaat als ze het langer hebben gegegeten en vooral ook wat er dan uit een biopt komt.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl