Auteur Topic: Eetschema  (gelezen 1095 keer)

Catlady94

• Newbie
  • *
Eetschema
« Gepost op: juli 20, 2020, 22:41:18 »
Hallo,

Ik heb sinds kort ontdekt dat ik Coeliakie heb. Door middel van een maag, darm en bloedonderzoek.
Ik vind het echter erg lastig om mijn draai te vinden omdat ik 25 jaar lang gewoon gluten heb gegeten.
Wat eten jullie vooral? Ik eet nu steeds glutenvrije keizerbroodjes als ontbijt en lunch. Omdat ik het brood erg droog vind.
Tenminste de broden die ik heb geprobeerd.

Zou iemand misschien kunnen benoemen wat jij eet op een dag?

Bij voorbaat dank.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Eetschema
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2020, 23:12:01 »
Allereerst: Welkom!

Er zijn twee draadjes in "general chat" over wat iedereen zoal eet, aan te raden om eens wat in te bladeren:
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=3408.0 en
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=23838.0

Iedereen eet verschillend, naar eigen smaak (en wat de maag verdraagt).
Mijn standaard ontbijt is een YAM boterham met gebakken ei
's middags een salade (vaak met een kom soep of een paar belegde crackers)
en 's avonds varieert het (aardappel-groente-vlees, nasi of ander rijstgerecht, (glutenvrije) pasta, bonen, ...)
Mijn fruit eet ik als tussendoortje.

Er zijn ook mensen die (havermout-)pap, muesli, yoghurt en/of fruit als ontbijt nemen. Een boterham als lunch kan; er zijn ook mensen die iets warms eten.
En als je tussen de middag een goede warme maaltijd neemt, kun je 's avonds iets simpels eten. Mogelijkheden genoeg.

Het is wel zo dat goed en lekker glutenvrij brood vinden niet makkelijk is. Ik vind YAM prima te eten (lekker stevig), wordt in de Jumbo verkocht. Albert Heijn heeft vers glutenvrij brood dat wat luchtiger is.
Ga verschillende winkels af en probeer het aanbod. Je kunt als je dat wilt ook je eigen brood gaan bakken. Er staan hier op de site een aantal recepten in het receptenarchief.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Nico de Kroon

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2020, 10:37:52 »
Ik heb ook al verschillende broden geprobeerd maar echt lekker nou nee  het is zo je word er aan gewent na 22 jaar glutenvrij eten
En de melen heb ik ook al verschillende geprobeerd maar het luistert allemaal zo nouw een beetje meer water. of een beetje meer gist.
een ei erbij en dan de temperatuur kan ook al een verschil geven
Nu ben ik de laatste tijd met het meel van de Jumbo aan het bakken en ben er goed tevreden mee
Maar ik moet er wel ff bij zeggen smaken verschillen

marjan

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2020, 17:47:10 »
De eerste weken na mijn diagnose stond ik me regelmatig in de keuken af te vragen wat ik nou weer moest eten. Nu eet ik 5 maanden glutenvrij en ben ik er aan gewend en heb ik nieuwe gewoontes ontwikkeld.

Dit is wat ik op een gemiddelde dag eet:
- ontbijt: havermout, muesli of teff pap
- lunch: zelfgebakken brood (dat is niet droog en goed te eten, vind ik), of een salade, bijvoorbeeld quinoa salade
- avondeten: dat is niet heel anders dan voor de diagnose, omdat veel dingen al glutenvrij zijn
- tussendoor: fruit, yoghurt, noten, cracker met kaas

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2020, 22:14:55 »
Hoi,

Sterkte gewenst met je draai vinden binnen het dieet!
Ik eet in de ochtend nooit brood. Ik ontbijt meestal met havermoutpap (van gecertificeerd glutenvrije havermout) met sojamelk, banaan en kaneel. Soms ontbijt ik met yoghurt of skyr met cruesli en blauwe bessen of aardbeien.
Ik lunch meestal met brood, maar vijf dagen de zelfde boterhammen mee naar mijn werk vind ik niks, dus ik wissel af met af en toe een salade of ik eet skyr met muesli en fruit als lunch. In de winter lunch ik ook graag met erwtensoep of een andere goed gevulde soep of het restje diner van de vorige avond.

Ik ben het met je eens dat veel glutenvrij brood droog is. Heb je het brood van Bakker Leo al eens geprobeerd? Dat vind ik goed te doen vergeleken met sommige andere soorten brood. Maar het is ook een goede optie om weinig brood te eten. Pap, melk of yoghurt met ontbijtgranen, knäckebröd, rijstwafels, soep, restje warm eten van de vorige avond, zelfgebakken hartige muffins van aardappelmeel met tomaat en kaas, ... Gelukkig zijn er alternatieven!

Groetjes Marjolein
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.