Auteur Topic: Vage streep verovan testen..  (gelezen 515 keer)

Heleen4

• Newbie
  • *
Vage streep verovan testen..
« Gepost op: juli 11, 2020, 17:08:40 »
Hallo,
Na 15 jaar geleden niet glutenintolerant te zijn getest, gisteren toch maar weer eens een test gedaan vanwege klachten die mijn leven beheersen.
Twee testen van verovan geven binnen afleestijd een heel vaag streepje.
Geldt bij de coeliakie test (net als bij zwangerschapstests) ‘ een streep is een streep?’?
Ik ben er een beetje nerveus van, het zou zoveel verklaren..

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Vage streep verovan testen..
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2020, 15:50:06 »
Wat je het beste kunt doen is naar je huisarts gaan met deze test. De Verovan test geeft alleen maar aan of je 'positief' test op coeliakie, of 'negatief'. Maar de huisarts kan een nauwkeuriger bloedtest aanvragen, die ook kan meten hoe hoog je antistoffen precies zijn. En daar staat dan ook bij wat de normale waarde is (de grens tussen positief en negatief). Is de test van de huiarts ook positief, dan krijg je een doorverwijzing naar de mdl-arts. Die gaat een darmonderzoek uitvoeren, om te kijken hoe je darmen eruit zien. Wel is het belangrijk al die tijd gluten te blijven eten. En als je inderdaad coeliakie hebt, vind ik het heel knap dat je dat zelf uitgevogeld hebt!

Overigens is het goed als de arts ook nakijkt of je vitaminetekorten hebt, zoals een tekort aan ijzer, calcium B12 of vitamine D, dat komt vaak voor bij coeliakie. En als je al heel lang klachten hebt, wordt soms ook getest hoe je botten eraan toe zijn met een DEXA scan, die meet de botdichtheid en of je osteoporose hebt. Ik hoop voor jou dat je snel duidelijkheid hebt, en dat je van je klachten verlost wordt! Kijk ook even op de site van de coeliakievereniging, www.glutenvrij.nl. Succes verder!

O ja, ook nog belangrijk: niet iedereen met coeliakie heeft een positieve bloedtest! Vooral bij volwassenen kan de bloedtest negatief zijn, terwijl de darmen toch beschadigd zijn. Dus je had 15 jaar geleden al naar de mdl-arts doorgestuurd moeten worden...5 tot 15 % van de coeliakiepatiënten heeft geen TTG antistoffen in het bloed. Maar wel beschadigde darmen bij de diagnose. En die herstellen door een glutenvrij dieet.

Tot slot: at je veel volop gluten toen je je bloed ging testen? Dat maakt ook nog verschil. Je krijgt de beste uitslag als je minimaal 2 maaltijden met gluten eet op een dag.

Hier vind je een overzicht van klachten die voorkomen bij coeliakie http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26226.msg660993#msg660993
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.