Auteur Topic: tips voor glutenvrij aankomen in gewicht  (gelezen 1217 keer)

Baloo

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
tips voor glutenvrij aankomen in gewicht
« Gepost op: juli 04, 2020, 22:56:00 »
Hoi allemaal, onze oudste (11) heeft sinds drie jaar coeliakie. Het eerste jaar glutenvrij sprong haar gewicht omhoog, gelukkig, want ze was veel te dun. Maar haar lengte sprong niet mee. De arts zei dat de lengte altijd wat achterblijft en dat het later misschien bijtrekt.
Nu is ook het gewicht weer omlaag gegaan, ze is klein voor haar leeftijd en dun voor haar lengte. Ik denk erover om weer bij de kinder-mdl arts langs te gaan (we hoeven pas weer in januari eigenlijk).
Ondertussen zou ik graag willen proberen of we met haar dieet een toename in gewicht en lengte kunnen bevorderen. Ik weet dat jullie geen specifieke adviezen over mijn kind kunnen geven, maar hoor graag wat voor anderen goed gewerkt heeft. Wat is lekker en zo voedzaam dat je er van groeit? Wat werkte bij jullie goed?

koekie8

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 1534
  • Geslacht: Vrouw
Re: tips voor glutenvrij aankomen in gewicht
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2020, 23:29:00 »
Ik raad je aan om hiervoor naar een diŽtist te gaan.

Als basis kun je hanteren: voedt wel, vult niet. Een hele bak groente eten is gezond, maar zorgt ook voor een volle buik en een langdurig verzadigd gevoel, terwijl het maar weinig calorieŽn levert. De kunst is om voeding toe te voegen die minder ruimte inneemt in de buik, maar wel veel calorieŽn bevat.
Enkele voorbeelden: eet pindakaas of notenpasta in plaats van jam. Eet volvette kaas in plaats van smeerkaas. Doe een lepel kokosolie door een smoothie. Eet bijvoorbeeld boterhamworst in plaats van kipfilet op brood. Eet elke dag een handje noten.
Pure chocolade is gezond en levert mooi wat calorieŽn.

50 jaar geleden moest mijn oma wat verzinnen voor mijn tante om aan te komen. Ze at veel, maar bleef erg dun (ze had overigens geen coeliakie). Zonder de kennis van nu deed ze ongeslagen slagroom door het eten van mijn tante. Dat voegde calorieŽn toe. Slagroom door de pap, door de stamppot, in de koffie, .... Tja, ik zeg niet dat ik het aanraad. Maar wil aangeven dat er vast meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

Succes gewenst!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8765
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: tips voor glutenvrij aankomen in gewicht
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2020, 14:02:30 »
Zo ging het bij ons ook. Ik maakte een afspraak bij de kinderarts omdat de rest van de klas omhoog schoot maar mijn zoon de eerste jaren van de middelbare school bleef steken met zijn groei. Ik hoefde een paar jaar op rij geen nieuwe kleren te kopen. Achteraf gezien maakte ik me onnodig zorgen, want hij schoot toch omhoog. Alleen op een later tijdstip dan de rest van de klas. En dat kwam ik ook tegen in de medische literatuur: kinderen met een auto-immuunziekte zoals coeliakie groeien vaak wat later en belanden ook vaak wat later in de puberteit, ze zijn wat trager in hun ontwikkeling gemiddeld genomen. Hier ging mijn zoon op zijn 15e opeens de lucht in (hij werd langer dan ik ooit had verwacht en groeide ons voorbij) maar bleef qua gewicht steken op dat van de basisschool. Wat hier goed hielp is wat Koekie ook al schrijft: volle melk, volle yoghurt, slagroom, roomboter. En veel noten (amandelen, hazelnoten, walnoten, ik maak granola met gedroogd fruit erdoor, kokos kan ook, jij kunt ook zaden en pitten toevoegen, en honing als ze dat lust). Ruim vlees (gebraden in roomboter, frietjes ook in roomboter en mayo van olijfolie). En zo veel mogelijk eetmomenten benutten. Dus altijd tussendoortjes, geen eetmoment overslaan. In de zomer veel vers fruit (dan wordt mijn zoon standaard een kilo zwaarder). En zoveel mogelijk volkoren glutenvrije granen. Die mogelijkheid hebben wij helaas niet (of niet meer; ik kan geen granen vinden met 0 ppm gluten) maar jij wel: teff, haver, zilvervliesrijst, quinoa, volkoren mais etc. Dus geen brood met 'zetmeel' daar zit qua voedingswaarde nauwelijks iets in. Maar wel met meel. bv. havermoutpap, boekweitpannekoeken (half boekweitmeel, half Doves Farm rijstmeel), Yam haverbrood etc. Hopelijk wil ze nieuwe dingen proberen! Misschien samen wat experimenteren en in de keuken staan. En voor de rest: een bezoekje aan de diŽtist kan ook nieuwe inzichten opleveren. Succes!
     
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.