Auteur Topic: Klachten na het eten van gluten  (gelezen 860 keer)

LindeSchotpoort

• Newbie
  • *
Klachten na het eten van gluten
« Gepost op: juli 02, 2020, 09:36:14 »
Afgelopen zaterdag ben ik wezen uiteten. Had bij het restaurant aangeven van mijn intolerantie. Zowel bij de reservering (telefonisch), als die avond in het restaurant zelf. Ze zeiden dat dat geen probleem was.
Maar die nacht kreeg ik toch last van klachten. O.a. misselijkheid en overgeven. Maar kreeg ook last van hoofdpijn (maar daar had ik gelukkig maar een dagje last van.) Maar kreeg ook last van opvliegers, dus dat ik opeens erg ga zweten/klammig aanvoel. En daarbuiten heb ik ook last van wat verhoging.
Hebben jullie ook last van deze klachten, nadat jullie iets verkeerds hebben gegeten? Want bij mij is het nog niet zo lang geleden dat ik deze diagnose heb gekregen en dit was ook de eerste keer dat ik wat verkeerds had gegeten.

En het is nu 5 dagen later, en voel mij nog steeds niet helemaal goed.
Alvast bedankt!

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Klachten na het eten van gluten
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2020, 22:15:22 »
Wat vervelend! Ik ben bang dat je flink wat gluten binnengekregen hebt, met zo'n heftige reactie. De meest voorkomende klachten zijn misselijkheid en overgeven, lees even hier http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26210.msg660935#msg660935 Zeker omdat je zo lang ziek geweest bent, is dat wel een teken dat er iets fout gegaan is. Zou goed zijn om het even terug te koppelen naar het restaurant, zodat ze voortaan zorgvuldiger zijn. Er zijn wat trucs voor als je een restaurant belt, welke vragen je kunt stellen (niet een ja/nee vraag of ze glutenvrij eten serveren, maar vraag heel precies na hoe ze dat doen. Maar ja, je moet er zelf ook nog inkomen. Dus dat maakt het dubbel lastig. Hier vind je superhandige tips voor de volgende keer: https://www.iamafoodie.nl/visie-veilig-glutenvrij-eten/ Ik hoop dat je snel weer de oude bent!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2020, 22:19:31 »
O ja, dat vergat ik nog. Zweten, koud hebben, rillerig zijn: dat kan ook allemaal voorkomen na een dieetfout. Lijkt een beetje op de reactie bij griep. En dat is niet verwonderlijk, want je lichaam maakt geen verschil tussen een griepvirus en gluten. Hetzelfde mechanisme treedt in werking. Omdat je lichaam gluten aanziet als vijand, en er een afweerreactie volgt, zoals ook zou gebeuren als je een giftige stof eet, of een virusinfectie of bacterie in je lichaam hebt. Je lichaam gaat dat snel bestrijden. En daar horen dergelijke klachten bij. Ook hoofdpijn trouwens! Hier vind je een overzicht van de meest voorkomende symptomen bij mensen met coeliakie. En voor elk symptoom geldt dat je daar na een dieetfout ook last van kunt hebben. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26226.msg660993#msg660993
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2020, 11:30:43 »
Afgelopen zaterdag ben ik wezen uiteten. Had bij het restaurant aangeven van mijn intolerantie. Zowel bij de reservering (telefonisch), als die avond in het restaurant zelf. Ze zeiden dat dat geen probleem was.
Maar die nacht kreeg ik toch last van klachten. O.a. misselijkheid en overgeven. Maar kreeg ook last van hoofdpijn (maar daar had ik gelukkig maar een dagje last van.) Maar kreeg ook last van opvliegers, dus dat ik opeens erg ga zweten/klammig aanvoel. En daarbuiten heb ik ook last van wat verhoging.
Hebben jullie ook last van deze klachten, nadat jullie iets verkeerds hebben gegeten? Want bij mij is het nog niet zo lang geleden dat ik deze diagnose heb gekregen en dit was ook de eerste keer dat ik wat verkeerds had gegeten.

En het is nu 5 dagen later, en voel mij nog steeds niet helemaal goed.
Hallo,

Wat je noemt kan een gevolg zijn van een dieetfout, zoals Tine al zegt: alle symptomen passen erbij. Aan de andere kant kan het ook een "normale" voedselvergiftiging (met een bacterie) zijn; alle symptomen passen ook daarbij. Wanneer er meer mensen ziek geworden zijn na het restaurantbezoek wordt die tweede hypothese waarschijnlijker, maar het kan ook allen het glutenvrije eten besmet was.
Het kan een paar dagen duren voordat je lichaam zo'n klap te boven is. Genoeg water drinken en voorzichtig zijn met wat je eet.
Een ding is zeker, dat restaurant is geen aanrader.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.