Auteur Topic: Hulp voor opzetten nieuw Livaad: Glutopia!  (gelezen 2391 keer)

Wyannick

• Newbie
  • *
Hulp voor opzetten nieuw Livaad: Glutopia!
« Gepost op: maart 30, 2020, 12:50:10 »
Beste allemaal,

Vroeger gebruikte ik de website Livaad van Aad Merceij voor het opzoeken van (buitenlandse) glutenvrije restaurants om te dineren. Op die site liet ik ook recensies achter van restaurants waar ik was geweest. Zie het als een soort TripAdvisor, alleen was Livaad voor en door mensen die glutenvrij eten en daarmee was de informatie naar mijn mening betrouwbaarder dan TripAdvisor. Zoals de meesten van jullie wel weten is een tijd geleden Livaad echter offline gegaan. Helaas zijn er tegenwoordig geen websites meer met zo'n grote database aan recensies van glutenvrije restaurants.

Een tijdje geleden heb ik van Aad Merceij de oorspronkelijke Livaad database met alle recensies gekregen. Ik heb als doel een nieuwe site (www.glutopia.nl > nu nog een dummy site) te starten waar iedereen weer (gratis) glutenvrije restaurants kan zoeken en nieuwe recensies op kan zetten. Op deze manier wordt het voor mensen met coeliakie weer wat makkelijker om buiten de deur te eten. De Livaad database is echter gigantisch (7500 recensies) en ik wil alle restaurants eerst ordenen, opschonen, deels verwijderen als de recensies te oud zijn, en informatie uitbreiden (bijv. type eten, kosten, etc.).

Ik werk zelf in de zorg en heb zoals je misschien kunt voorstellen deze periode minder tijd dan ik zou willen hebben voor dit project. Vandaar dat ik dacht dat er misschien anderen zijn die wat meer tijd hebben en mij willen helpen met het opschonen van de recensie database. Als die database eenmaal gemaakt is, kan de website Glutopia gevuld worden met de informatie.

Als je mij mee zou willen helpen, dan is m'n idee om een klein deel van de Excel database te sturen met 200 recensies die je dan kan bewerken. Er staan kolommen in het bestand die je kan checken, bijvoorbeeld: bestaat het restaurant nog (even googlen), de adresgegevens, en andere gegevens die je gewoon kan googlen. Het vergt niet heel veel computer kennis. Wel is het handig als je de basisprincipes van Excel kent (en natuurlijk ook kan googlen 😉). Mocht je na die 200 recensies nog meer recensies willen bewerken dan kan dat natuurlijk altijd!

Hopelijk zijn jullie ook enthousiast over mijn plannen en willen jullie mij helpen een site op te zetten waar iedereen nog veel plezier van kan beleven! Laat het hieronder weten als je mee wil doen en dan neem ik contact met je op. Natuurlijk ook als je vragen hebt of ideeŽn voor de site!

Groeten,
Yannick

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Hulp voor opzetten nieuw Livaad: Glutopia!
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2020, 14:59:21 »
Dag Yannick,

Leuk idee, stuur mij maar een deel. :-)

Groeten, soezepoes
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Nico de Kroon

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2020, 15:12:43 »
Een hartstikke leuk idee want ik maakte heel veel gebruik van het livaad

Als ik het zou kunnen zou ik je graag helpen maar ik ben wel erg slecht met de pc om daar iets mee te doen
Maar ik wens je heel veel succes en ik kijk er graag naar uit

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2020, 15:17:08 »
Goed idee! Zet je berichtje ook even op facebook bv coeliakie/ glutenvrij, er zijn er nog meer (en ook websites die name van restaurants verzamelen bv www.ikbenglutenvrij.nl).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2020, 08:16:22 »
Beste Yannik,

Ik heb je net per email beantwoord, maar ook nog even hier via het Forum. Misschien hebben andere mensen andere aanvullende ideeŽn.

Ik zie vaak dit soort ideeŽn langs komen, meestal hoor ik er daarna weinig tot niets meer van.
Maar zo te zien ben jij al verder: Jij hebt de database van Livaad!
Om dat te structureren zal nog een flinke klus zijn.... Misschien vind je (juist in deze tijd) iemand die daar zijn tanden in wil zetten!

In mijn blog https://ikbenglutenvrij.nl/hoe-zoek-je-restaurants-waar-je-glutenvrij-kan-eten/ vind je een lijst van alle websites waar je glutenvrije restaurants kan zoeken. Ook vind je er tips en trics voor uit eten gaan.

Er zijn (voor zover ik weet) op het moment 5 websites die net zoiets hebben als jij wilt.
Bij Marit (Maak het glutenvrij) zijn nog geen reviews, maar ik begreep dat zij bezig is met een 2.0 versie waarin dit wel mogelijk is.
Zoals ik in mijn blog ook schreef: Het zou erg fijn zijn als deze sites hun krachten gaan bundelen. Op deze manier moeten wij (de glutenvrije klant waar het uiteindelijk om gaat) weer op verschillende websites onze informatie verzamelen. Jammer.

Waar deze verzamelsite of app dan volgens mij aan moet voldoen? Goed te gebruiken op de telefoon, reviews met datum, een kaart om te zoeken, inzicht in hoe de restaurants op de site komen (en of zij daar voor betalen) en gebruiksvriendelijk.

Als jij wat meer uitgewerkt hebt wat je wilt, hoe je dit wilt en of dit een aanvulling (of zelfs samenwerking!) is met de andere websites, dan wil ik je graag helpen om jouw vraag wat breder te verspreiden.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl