Auteur Topic: Wazig zien door coeliakie  (gelezen 835 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Wazig zien door coeliakie
« Gepost op: juni 26, 2020, 17:04:39 »
Slecht zicht leidde bij een 85-jarige man tot de diagnose coeliakie. De betrokken artsen publiceren er 2 artikelen over: een case-report, waarbij deze situatie wordt besproken, en een overzichtsartikel waarin besproken wordt wat coeliakie met de ogen doet. De ogen van de man gingen aanzienlijk vooruit door een glutenvrij dieet.

(Bij mij is wazig zien 1 van de eerste symptomen van een glutenfout. Als ik de nummerborden aan de overkant van de weg niet meer kan lezen, weet ik al hoe laat het is.)

Harefuah
. 2020 Jun;159(6):452-454.
[THE INFLUENCE OF GLUTEN ON THE SHARPNESS OF VISION]
[Article in Hebrew]
Boris Sapoznikov 1, Doron Broitman 2, Chaim Chaimoff 3

PMID: 32583650

An eighty five old male was diagnosed with celiac disease. Six months before the diagnosis he complained of difficulties in his sight. In an optimetrical examination a decline in sharpness of sight was found: Right (R) - 6/19, Left (L) - 6/12. Following a few months of a gluten-free diet his situation improved and the signs of celiac disease disappeared. The sharpness of sight was re-examined and good improvement was found: L - 6/9, R - 6/12. This means that gluten might influence the sharpness of sight.

Harefuah
. 2020 Jun;159(6):455-457.
[THE GUT FEELING OF THE EYES: GUT-EYE AXIS]
[Article in Hebrew]
Aaron Lerner 1, Torsten Matthias 1, Motti Haimi 2

1Aesku.KIPP Institute, Wendelsheim, Germany.
2Clalit Health Services, Sharon-Shomron district, Israel.
PMID: 32583651

In intestinal diseases there are ophthalmological abnormalities. In celiac disease, for example, the eyes' pathologies are expressed by motoric, neurological, inflammatory, autoimmune, vision sharpness, dryness, redness, conjunctivitis and cataract tendency etc. It appears that intestinal luminal components and processes can irradiate to peripheral organs, including to the eyes, inducing functional abnormalities in this target organ. The present review describes the luminal and mucosal constituents and processes, the sensing mechanisms of those generated signals and the routes to deliver those messages to remote organs, eyes included. The gut-eye axis is very challenging and its exploration might bring future therapeutic strategies to treat ophthalmological disease.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Wazig zien door coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2020, 23:50:05 »
Ja ik krijg ook wazig zicht bij glutenfout Tine.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Wazig zien door coeliakie
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2020, 16:43:20 »
Gelukkig krijgen artsen steeds meer 'oog' voor niet-buik-klachten van coeliakiepatiŽnten ;)

In het verleden lag de nadruk vooral op de darmen en nu roeren allerlei andere disciplines zich, van tandartsen tot neurologen, cardiologen, reumatologen, dermatologen, oogartsen etc. Ik vind dat wel vooruitgang! Alleen de kno-artsen mis ik nog, terwijl een verstopte neus, geirriteerde oren en slijm in de keel ook gerelateerd zijn aan het eten van gluten hier in huis.

Dit is de nieuwste definitie van coeliakie, waarin zowel de dunne darm wordt genoemd als allerlei andere organen die aangetast kunnen worden:

Coeliac disease is a chronic, multi-organ autoimmune disease that affects the small-bowel in genetically predisposed persons precipitated by the ingestion of gluten.

Ofwel:
1. coeliakie is een chronische ziekte, het gaat dus niet meer over
2. er zijn meer organen bij betrokken (multi-orgaan-ziekte)
3. het is een auto-immuunziekte: het eigen lichaam valt gezond weefsel aan en maakt dat kapot
4. de ziekte heeft effect op de dunne darm, die ontstoken raakt en waarbij de darmvlokken korter worden, zodat de opname van voedingsstoffen in gevaar komt
5. patiŽnten hebben bepaalde genen waardoor ze vatbaar zijn voor coeliakie (m.n. HLA-DQ2 en HLA-DQ8 maar daarnaast ook andere genen)
6. coeliakie ontstaat alleen bij iemand die gluten eet (mensen die rijst eten als hoofdmaaltijd of mais of gierst zullen geen coeliakie ontwikkelen)

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2050640619844125
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.