Auteur Topic: Spierklachten Coeliakie  (gelezen 1441 keer)

poehee

• Newbie
  • *
Spierklachten Coeliakie
« Gepost op: juni 19, 2020, 16:23:36 »
Ik ben even benieuwd wie zich hier ook in herkent:
Ik ben 26 jaar oud, sinds 5 maanden weet ik dat ik coeliakie heb en eet ik glutenvrij. Mijn antistoffen zijn gedaald van 5000 naar 400.
Echter houd ik klachten van snel verzuurde, zware, krampende benen, met snel tintelingen en ook regelmatig gewrichtsklachten. Hiervoor sportte ik graag, maar dat gaat al sinds oktober niet meer. Een korte wandeling kan al genoeg zijn om dagen last te hebben en opbouwen met fysio lukt ook niet. De MDL arts zegt dat dit bij de coeliakie kan horen en dat ik moet rekenen op een herstel van ruim een jaar. Ik heb trouwens maar weinig gastro-intestinale klachten, behalve wat wisselende plakkerige ontlasting en mijn vitamines waren goed (wel pas gemeten nadat ik 4 maanden een multivitamine gebruikte)
Zijn er mensen die zich herkennen in dit verhaal? Zoja hoe oud waren jullie bij diagnose? Verbeterden de klachten en zoja hoe snel?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Spierklachten Coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2020, 18:17:48 »
Hopelijk gaat het over als je voedingstekorten weg zijn! Heb je nog een tekort aan vitamine D en magnesium? Ik kan me voorstellen dat dergelijke tekorten spierklachten veroorzaken. En het kan ook een reactie zijn op te veel gluten in het eten, bv als je glutenvrij tarwezetmeel niet verdraagt. Inderdaad kun je weinig anders doen dan afwachten. Herstellen van coeliakie duurt al snel een jaar, soms twee jaar. En je hebt grote kans dat het op den duur beter gaat. Hier vind je de meest voorkomende klachten en symptomen van coeliakie http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26226.msg660993#msg660993
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

poehee

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2020, 19:52:14 »
Dankje voor je lieve bericht Tine. Dit suppleer ik nu idd. In de praktijk is dat geduld toch best lastig.
Ik hoop ook dat het binnenkort wat beter gaat! Daarom ben ik zo benieuwd of anderen dit herkennen en hoe het bij hen is verlopen.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2020, 21:16:59 »
Probeer even de facebookgroep coeliakie/ glutenvrij, daar krijg je vast veel reacties.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.