Auteur Topic: Minder dementie door glutenvrij eten?  (gelezen 379 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Minder dementie door glutenvrij eten?
« Gepost op: juni 02, 2020, 17:20:20 »
Is er een manier om dementie te voorkomen? Artsen denken dat aanpassingen in de leefstijl aardig wat zoden aan de dijk zetten: meer bewegen, gezond eten, niet roken, geen overgewicht, geen hoge bloeddruk, geen hoog cholesterol, hersenen trainen, sociale contacten onderhouden, het gehoor beschermen, etc. Als iedereen zich hieraan houdt, zou het aantal mensen met dementie met 35 % kunnen afnemen. In Sheffield vragen neurologen zich af of glutenvrij eten ook in dit rijtje preventieve maatregelen thuishoort. Kan een glutenvrij dieet het risico op dementie verminderen? Dat is de kernvraag van een onderzoek (GLUDEM) dat in november 2019 van start is gegaan in Sheffield. Mensen met anti gliadine antistoffen in hun bloed wordt gevraagd om deel te nemen aan een experiment. De ene helft van de deelnemers blijft normaal eten, de andere helft gaat glutenvrij eten. Door beide groepen te vergelijken hoopt men te achterhalen of het eten van gluten iets doet met de hersenen van mensen die glutensensitief zijn. Glutensensitiviteit (NCGS) is een nieuwe ziektebeeld. Mensen die glutensensitief zijn hebben allerlei klachten als ze gluten eten, vergelijkbaar met die van coeliakiepatiŽnten, maar bij hen kan geen coeliakie worden aangetoond en ook geen tarwe-allergie. Ze weten vaak zelf niet dat tarwe (gluten) hun lichaam uit balans brengt. NCGS patiŽnten met cognitieve problemen hebben vaak anti gliadine antistoffen in hun bloed. Ongeveer 10 % van de bevolking produceert deze antistoffen. Anti gliadine antistoffen (AGA) werden in het verleden gebruikt voor de diagnose van coeliakie, nu niet meer, want er zijn betere testen op de markt gekomen (die meten TTG of EMA antistoffen). Gliadine is een eiwit in tarwe. 

GLUDEM = Gluten as risk factor for dementia

Bron:
https://www.youtube.com/watch?v=KB20YACWh8E&list=PLBCQJny1yeI1fGQFgJHtdI9sd-pLvK7HY&index=3
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.