Auteur Topic: Komt er in de toekomst een medicijn voor coeliakie?  (gelezen 582 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Komt er in de toekomst een medicijn voor coeliakie?
« Gepost op: mei 24, 2020, 17:25:30 »
De Noorse immunoloog Ludvig Sollid, ťťn van de meest vooraanstaande coeliakie-onderzoekers in de wereld,  is er vast van overtuigd dat er een medicijn zal komen voor de behandeling van coeliakie. In de toekomst zal het glutenvrij dieet niet meer de enige behandeling zijn. Op dit moment worden zoín 30 verschillende medicijnen getest in verschillende landen. In de helft van de gevallen vinden experimenten plaats in het lab (preklinisch), in andere gevallen vinden experimenten plaats onder coeliakiepatiŽnten. Duimen en hopen dat er iets goeds uitrolt, zegt Ludvig Sollid tijdens een lezing over toekomstige nieuwe behandelingen voor coeliakie. Het zal nog wel jaren duren voordat coeliakiepatiŽnten er iets aan hebben.

De lezing was bedoeld voor het jaarlijkse coeliakie wetenschapscongres in Groot-BrittaniŽ van de coeliakievereniging Coeliac UK. Vanwege het coronavirus werd de lezing online gepubliceerd.

Sollid wil een nieuwe weg inslaan voor het testen van medicijnen onder coeliakiepatiŽnten. In plaats van het rapporteren van klachten en symptomen door patiŽnten pleit hij voor het meten van Ďbiomarkersí: stofjes in het bloed waarvan de concentratie sterk omhoog gaat als een coeliakiepatiŽnt gluten eet. Medicijnen die zoín immuunreactie kunnen dempen hebben de beste papieren.
Klachten van patiŽnten zijn geen goede graadmeter voor experimenten met medicijnen, meent hij. Mogelijk reageren coeliakiepatiŽnten ook op Fodmaps in het eten, en dat vertroebelt de uitkomsten. Daarnaast ervaren veel coeliakiepatiŽnten die een placebo krijgen (een neppil) ook vaak meer of juist minder klachten, alleen al door de psychische druk van het experiment. Hierdoor zijn ervaringen van patiŽnten minder bruikbaar.

Hier kun je de hele lezing volgen:
https://www.coeliac.org.uk/research/our-approach/research-conference/2020/will-the-treatment-always-be-just-a-gluten-free-diet-whats-on/?preview=true
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Komt er in de toekomst een medicijn voor coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2020, 15:17:51 »
Hoi Tine, ik heb de video gekeken. Zoals de beste man ook afsluit: "fingers crossed!"

Ik heb me afgevraagd of alle lopende onderzoeken naar mogelijke medicatie voor Coeliakie wel doorgang hebben kunnen vinden sinds de Corona-uitbraak. Heb jij daar soms wat over meegekregen? Wat deze video betreft lijkt het alsof alles gewoon doorloopt op dat gebied?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Komt er in de toekomst een medicijn voor coeliakie?
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2020, 17:45:47 »
Van alles wat, ik heb er enkele gezien die stilliggen en andere die een zijweg hebben genomen die inspeelt op de Covid-infecties, waarbij bestaande expertise anders wordt ingezet. Experimenten met patiŽnten zijn nu even lastig. Maar experimenten in laboratoria kunnen doorgaan, voor zover de medewerkers niet elders ingezet worden. Het zal dus wel vertraging oplopen, maar het ging toch al om lange-termijn-toekomstplannen, een jaar meer of minder op een traject dat toch al lang is en jaren duurt, maakt niet zoveel uit. Ik verwacht wel dat de zoektocht naar medicatie waar levens mee gemoeid zijn (met name refractaire coeliakie type 2, de ernstige variant) als eerste verder zal gaan. Maar ja, wie kan er in de toekomst kijken, op heel veel terreinen zijn nu onzekerheden. Ook twintig jaar geleden waren er al medicijnen in de maak voor coeliakie, waar we nu niets meer over horen. Er zijn er maar een paar nodig die op doel kunnen schieten. De een is er hoopvol over, de ander cynisch. Ik wacht maar gewoon af wat de toekomst brengt.

Zag wel publicaties over mensen die door corona te lang hebben gewacht met een bezoek aan een arts, waardoor coeliakie pas heel laat werd ontdekt (met complicaties tot gevolg waardoor een operatie van de darmen nodig was). Anderen schrijven over de 'dokter op afstand' met consulten via beeldbellen, e-health waar al zolang over gedabetteerd en geschreven werd, is in een paar maanden tijd werkelijkheid geworden. Dit zal de reorganisatie van de zorg een impuls geven.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.