Dankjewel voor het leesvoer, Kizzy
Goed dat je er werk van maakt. Ik denk even met je mee.
Je moeder heeft coeliakie. Bij haar diagnose hadden de andere familieleden ook meteen een bloedtest moeten krijgen voor coeliakie. En had een arts moeten luisteren naar de klachten die er zijn.
Er zijn veel soorten klachten. In het verleden werden vnl. buikklachten herkend. Maar de laatste 20 jaar weten we dat ook neurologische klachten bij coeliakie horen. Daar heb jij er een aantal van, van duizeligheid tot uitvalsverschijnselen, veranderd zicht, concentratieproblemen/ brain fog tot hoofdpijn en stemmingswisselingen.
Je schrijft dat je als kind allerlei buikklachten had. Bij veel kinderen met coeliakie verandert de reactie op gluten op het moment dat ze in de puberteit komen. En dat geeft dan een opleving. Sommigen schuiven het glutenvrije dieet aan de kant, omdat ze minder klachten ervaren, anderen blijven glutenvrij eten. In elk geval werkt het lichaam bij jongeren op de middelbare school anders dan bij kinderen op de basisschool. Ook kan de reactie op gluten in de loop van de jaren veranderen. Bij kleine kinderen zijn het vaak buikklachten. En bij wat oudere kinderen zijn het vaak hoofdpijn en emotionele klachten, van je niet blij kunnen voelen tot somber tot depressief, of bang, angstig (ook voor dingen waarvan je met je hoofd wel weet dat je er niet bang voor hoeft te zijn, zoals de plaatjes op je dekbed), snel geirriteerd, of teruggetrokken etc. Je kunt door coeliakie jezelf kwijtraken. Zelfs kleine kinderen brengen dat vaak onder woorden als ze eenmaal glutenvrij gaan eten. Ik ben weer mezelf, zag ik op een tekening van een kind dat een kinderarts bedankte voor de diagnose.
Nu je geen darmonderzoek kunt krijgen, of met veel uitstel, geef ik je groot gelijk dat je glutenvrij gaat eten. Zou ik zelf ook gedaan hebben, met zo'n waslijst aan klachten en een moeder met coeliakie. Omdat jouw moeder coeliakie heeft, heb jij een grotere kans op coeliakie. En volgens de meest recente richtlijnen moeten bloedverwanten van iemand met coeliakie een darmonderzoek krijgen, OOK als ze geen antistoffen in hun bloed hebben. We weten dat zo'n 5 tot 15 % van de volwassenen met coeliakie geen antistoffen in het bloed heeft. Daar zou jij bij kunnen horen.
Wat de arts nog kan doen (als dat nog niet gebeurd is):
1- testen of je tekorten hebt aan bepaalde vitamines (daar kun je met je eten rekening mee houden, bv ijzerrijke producten eten als je een ijzertekort hebt, of een vitaminepil nemen bv.)
2- testen of je de genen hebt die horen bij coeliakie. Dat zijn de genen HLA-DQ2 en HLA-DQ8. Ik heb dat aan mijn huisarts gevraagd, en hij heeft dit op het aanvraagformulier gezet voor het lab, het is geen alledaagse test. In de meeste gevallen wordt dit getest in het bloed, maar het kan ook met wattenstaafjes, hier kan de huisarts het aanvragen:
https://www.labmaastricht.nl/hla-typering-met-behulp-van-wattenstokjes3- testen of je een ander type antistoffen hebt in je bloed. Meestal wordt anti TTG gemeten. Maar bij moeilijke gevallen wordt soms ook EMA (anti endomysium) gemeten.
1. Als je voedingstekorten hebt, is dat een extra aanwijzing voor coeliakie.
2. Als je de genen HLA-DQ2 of 8 NIET hebt, kun je ook geen coeliakie hebben (dit wordt gebruikt om coeliakie uit te sluiten)
3. Misschien zijn de TTG antistoffen negatief, maar andere typen antistoffen positief. De meest gebruikte tweede test is EMA (er is nog een derde, DGP, het hangt af van het lab of die beschikbaar is)
En dan over het herstel. Verwacht daarvan geen wonderen. Veel mensen verwachten dat ze even de knop omzetten, en dat het glutenvrije dieet dan meteen de volgende dag werkt. Zo eenvoudig is het niet. Je darmvlokken zijn verdwenen als je coeliakie hebt. En die moeten dus opnieuw aangroeien. Ze hebben er jaren over gedaan om te verdwijnen. En ze zijn niet van vandaag op morgen terug. Dat duurt een paar maanden, soms misschien zelfs een jaar of nog langer. En een glutenvrij dieet leer je met vallen en opstaan. Soms kan het nog even fout gaan. of je wordt ziek als je iets eet met glutenvrij tarwezetmeel bv. niet iedereen met coeliakie kan dat eten, want er zit iets meer gluten in. dus je moet voor jezelf uitvinden, voel ik me beter (zo te lezen wel, als die hoofdpijn naar de achtergrond verschuift), hoe reageer ik op gluten (welke klachten komen terug). En pas over een half jaar of een jaar kun je conclusies trekken of je op de goede weg bent. Wat je vooral nodig hebt is geduld en doorzettingsvermogen, en als je je oude-ik-ben-ziek leven helemaal zat bent, gaat het je wel lukken om het vol te houden, de motivatie is er, de kennis is er ook met een moeder met coeliakie in de buurt, dus dit gaat je zeker lukken, maar is een proces van lange adem. Geef het de tijd.
Lees dit ook even:
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26226.0 Dan zie je dat je veel klachten kunt afvinken. Het zou me echt verbazen als je GEEN coeliakie hebt. En als je coeliakie hebt en doorgaat met gluten eten, kan dat extra risico's opleveren, zoals een volgende auto-immuunziekte, bijvoorbeeld een schildklierziekte (daarvan komen veel klachten overeen met coeliakie, bv de huidklachten, en als je aankomt zonder dat je veel eet kan dat ook komen door een verstoorde schildklier).
Anyway... er is licht aan het eind van de tunnel. En dat is dat je je beter gaat voelen als je glutenvrij eet. Je hebt de eerste stap gezet, en dat is heel dapper, nu moet je zien dat je het volhoudt wil je de vruchten ervan plukken. Kun je ook bij je moeder in de leer? Heeft zij nog tips voor jou? Ik weet niet hoe lang ze al glutenvrij eet en of ze al helemaal haar weg heeft gevonden op dit gebied. Ik neem maar aan dat ze jou wil helpen, en dat zou het handigste zijn op dit moment, omdat je nu lastiger bij een dietist terecht kunt en dingen kunt bespreken met andere coeliakiepatiënten tijdens bakcursussen en glutenvrije markten. Je kunt ook lid worden van de NCV (
www.glutenvrij.nl) of aanhaken op het abonnement van je moeder als ze al lid is. En er zijn ook handige facebookgroepen voor mensen met coeliakie (bijvoorbeeld coelakie/glutenvrij).
Hopelijk heb je hier iets aan. En heb je nog meer vragen, laat maar weten. Ik schrijf ook halve boeken