Auteur Topic: Advies gevraagd  (gelezen 2123 keer)

Lauras Passie

• Newbie
  • *
Advies gevraagd
« Gepost op: april 14, 2020, 08:30:59 »
Hallo, ik ben Laura en heb een eigen bedrijfje in huisgemaakte lekkernijen. Waaronder ook taarten. Ik krijg steeds meer vragen over/naar glutenvrij gebak. Ik wil heel graag ook mensen met een glutenallergie gaan voorzien van lekker gebak, voor een normale prijs. Ik maak nu heel af en toe een glutenvrije taart. Ik ben altijd heel erg bang dat mensen ziek worden van mijn taart doordat ik iets niet goed doe/ goed schoonmaak. Hoe ik nu te werk ga:
Ik doe alle materialen die ik gebruik nog een keertje in de vaatwasser
Ik maak mijn aanrecht eerst schoon met hygiëne doekjes, daarna reinigingsspray met een keukenpapier, daarna weer een hygiëne doekje
Ik pak altijd een nieuwe rol bakpapier, nieuw pak suiker ed
Gebruik een nieuwe afwasborstel voor dingen die niet in de vaatwasser mogen
Telkens een schone vaatdoek/ theedoek
Was nog vaker tussendoor mijn handen.
Wat kan ik nog meer / beter doen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2020, 11:28:02 »
Hallo Laura,

Het voorkomen van kruisbesmetting is niet makkelijk, baar ik denk dat je het goed doet. Wanneer je bakt zitten de grootste risico's in restanten van het vorige baksel en stuivend meel. Je gereedschap goed schoon maken in de vaatwasser is genoeg; werkbladen goed met een sopje afnemen zou de gluten ook moeten verwijderen.
Om de "gevaren" van stuivend meel te beperken kun je het beste de dag beginnen met het glutenvrije gebak en de glutenvrije grondstoffen in een gesloten kast bewaren. Glutenvrij gebak bij voorkeur in een dichte doos bewaren (in ieder geval afdekken) als je met gluten-meel aan de slag gaat.
En kijk naar je ingrediënten. Er zijn glutenvrije meelmengsels die ver onder de glutennorm zitten en meelmengsels die daar net tegenaan zitten. Dat maakt voor sommige patiënten een groot verschil.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Yvonne2

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2020, 12:33:31 »
Hoi Laura,

Zoals Mathfox zegt, je bent goed bezig.
Wel zou je nog even kijken naar de materialen de je gebruikt. Houten lepels en snijplanken krijg je niet gauw 'gluten-schoon', daarvoor zou je kunststof kunnen gebruiken.
En sommige metalen materialen krijg je ook niet goed schoon in de vaatwasser, sommige gardes zijn niet goed schoon te maken bij de aanhechting van de 'draden',
en sommige metalen springvormen zijn ook niet altijd 'gluten-schoon' als ze uit de vaatwasser komen, denk aan de randjes waar de rand in gaat en bijvoorbeeld een wafeltjespatroon.
Daar zul je misschien nog even moeten schrobben.
Yvonne, zoon en dochter hebben beiden coeliakie.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2020, 15:48:04 »
Een vorm bekleden met bakpapier voorkomt dat vuil uit de vorm met het gebak in aanraking komt. (En ik heb ook tips gehoord over deeg uitrollen tussen twee stukken bakpapier, zodat het niet met het werkblad of de deegrol in aanraking komt.)
Als je vormen en ander gereedschap geen zichtbaar of voelbaar vuil bevatten zit je al goed. Er kan ook vuil in krassen of scheuren achterblijven, pas dus op met beschadigd keukengereedschap.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2020, 14:16:48 »
Zo te lezen ben je heel goed bezig!
Het enige risico vind ik van die metalen cakevormen. Die krijg ik nooit goed schoon in de hoekjes. Je zou kunnen kiezen voor een aparte vorm voor glutenvrije cake of voor een siliconen vorm, want die krijg je wel goed schoon.
En ik heb wel eens dat het deeg omhoog kruipt langs de gardes als ik aan het mixen ben, een stukje de mixer in. Daar droogt het op en met een satéprikker krijg ik nooit alles er uit gepeuterd. Bij een nieuw baksel zou er dus wat in het deeg kunnen kruimelen. Ik eet zelf altijd glutenvrij, dus bij mij is het geen probleem, maar wellicht wel als je glutenvrij en glutenvol afwisselt.
Maar nogmaals: qua schoonmaken en zo ben je heel goed bezig en de vaatwasser maakt inderdaad alles schoon!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Lauras Passie

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2020, 21:19:33 »
Bedankt voor jullie feedback, hier kan ik zeker wat mee. Ik gebruik sowieso al geen houten gereedschappen maar altijd metaal en siliconen, dus dat blijf ik ook mooi doen.  Ik ben bezig met een verbouwing van mijn keuken en krijg daardoor straks met ruimte, ik ga voor de zekerheid straks alles wat ik meestal gebruik voor de glutenvrije ga ik extra nieuw aanschaffen en apart bewaren in een afsluitbare box.  Nogmaals bedankt voor het meedenken!

annemiekeglutenvrij

• Newbie
  • *
    • AnnemiekeGlutenvrij
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2020, 16:14:23 »
Hoi Laura,

Denk ook aan de binnenkant van je ovens en magnetron,
vooral de bovenkant (het plafond) daarvan. Gardes, zeven en keukenmachines zijn lastig schoon te maken,
en écht glutenvrij te krijgen. Overweeg daar ook de aanschaf van glutenvrije exemplaren als dat mogelijk is.

Succes Annemieke