Auteur Topic: Stukken van dunne darm in elkaar geschoven bij baby met coeliakie  (gelezen 79 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Stukken van dunne darm in elkaar geschoven bij baby met coeliakie
« Gepost op: maart 26, 2020, 17:29:34 »
Argentijnse kinderartsen kregen een jongetje van 23 maanden oud op hun spreekuur. Hij groeide niet goed. Op zoek naar de oorzaak hiervan werd een echo gemaakt van zijn buik. Daarop was te zien dat verschillende stukken van de dunne darm in het volgende deel waren geschoven, dit staat bekend als darminvaginatie. Gek genoeg had het kind geen klachten. Het komt wel eens voor bij coeliakie. Daarom werd het kind getest op coeliakie en dat bleek inderdaad de oorzaak van de darmproblemen.

Arch Argent Pediatr. 2020 Apr;118(2):e188-e190. doi: 10.5546/aap.2019.e188.
[Intestinal intussusception as a key sign of Celiac Disease. A pediatric case report].
Mínguez Rodríguez B1, Montells Fuster S2, Lomba Estévez M3, Molera Busoms C4, Martín de Carpi J4.
Intestinal intussusception is the most frequent cause of intestinal obstruction between 6 and 36 months of age, the majority being idiopathic. The association between celiac disease and intestinal intussusception in the pediatric population has been described. We present the case of a 23-month-old male admitted due to a failure to thrive. In his ultrasound study recurrent asymptomatic ileo-ileal invaginations were found.

PMID:32199062

DOI:10.5546/aap.2019.e188

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.