Auteur Topic: Controle bij arts versloft bij 39 % van de kinderen met coeliakie in VS  (gelezen 461 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Slechts 39 procent van de kinderen met coeliakie gaat vijf jaar na de diagnose nog steeds op controle bij een kinderarts, schrijven kinderartsen uit New York en Washington in een tijdschrift voor kinderartsen. De rest komt niet meer opdagen. De artsen vinden dit verontrustend. De kinderen hadden op het moment van de diagnose een leeftijd tussen 0 en 21 jaar. De meesten hadden geen voedingstekorten, hooguit een tekort aan vitamine D. Misschien kunnen huisartsen in dit gat springen, zodat ouders en kinderen toch worden begeleid, opperen de auteurs.

(Opm: omdat de financiering van medische zorg in de VS anders geregeld is, kan het kosteneffect een rol spelen bij de keuze om wel/ niet op controle te gaan bij de kinderarts. Verder weet ik niet wat de leeftijd is van de kinderen; middelbare scholieren zijn vaak minder trouw aan het glutenvrije dieet dan jonge kinderen, dat kan ook meespelen.)

Clin Pediatr (Phila). 2020 Mar 24:9922820912216. doi: 10.1177/0009922820912216. [Epub ahead of print]
Celiac Disease Nutritional Status and Poor Adherence to Follow-up.
Moya DA1, Nugent CA2, Baker RD2, Baker SS2.

Introduction. Celiac disease, an autoimmune enteropathy, occurs in susceptible individuals and is treatable with a gluten-free diet. These may not be supplemented with vitamins. Objective. To assess the nutritional health of children who have biopsy-proven celiac disease. Methods. Charts were reviewed between July 1, 2007, and June 30, 2017. Results. A total of 252 children ages 0 to 21 years had biopsy-proven celiac disease, mean age 11 4.1 years. Body mass index Z-score was 0.2 1.2 at diagnosis. Except for vitamin D, few had deficiencies at diagnosis. At 1-year follow-up, there was no significant change in anthropomorphics or vitamin status. Adherence to follow-up was poor; at 5 years after diagnosis, 39% adhered to follow-up. Conclusion. Despite a rigorous, proactive protocol for contacting and following children with celiac disease, adherence to follow-up was poor. New strategies, such as follow-up through the primary care provider, are needed.

https://doi.org/10.1177/0009922820912216
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.