Coeliakie > Glutenvrij kopen, koken/bakken en eten

Keramische pannen vervangen of niet?

(1/1)

Ankie123:
Hoi iedereen! Ik ben nieuw hier, onze dochter van 4,5 heeft 3 weken geleden de diagnose coeliakie gekregen. Sindsdien zijn we druk bezig onze weg te vinden in de glutenvrije wereld.

Een van de dingen waar we tegenaan lopen is het wel of niet vervangen van keukenspullen. De houten lepels en snijplanken heb ik weggedaan, tosti-ijzer ook, alle kastjes zijn uitgesopt en anders ingedeeld.

Wij hebben pannen van GreenPan, met een keramische anti-aanbaklaag. Ik las al dat gluten in krasjes in Teflon kunnen blijven zitten en die pannen vervangen moeten. Geldt dit ook voor keramische pannen / een Thermolon laag? Onze pannen zijn goed onderhouden, maar nou ook weer niet 100 % krasvrij.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat aangepakt hebben!!

koekie8:
Ik heb zelf niet zulke pannen, maar als ik naar mijn ervaring kijk (zoals je vraagt), dan weet ik dat als ik bij vrienden ga eten en ze zulke pannen hebben, ik de pannen gewoon gebruik voor de bereiding van mijn eten. Ik heb daar nooit last van gekregen, de vaatwasser doet blijkbaar prima zijn werk. Ik zou dus als ik jou was niet gelijk alle pannen vervangen. Maar dit is dus een afweging die ieder persoonlijk maakt.

tine:
Goed uitsoppen zal wel voldoende zijn. Een onzichtbare hoeveelheid gluten zal bij de meeste mensen met coeliakie geen schade veroorzaken. Aangenomen wordt dat mensen met coeliakie op een dag tot 10 mg gluten kunnen eten zonder ziek te worden. Dat zijn kleine glutenspoortjes die ergens in zitten zonder dat je het op het etiket ziet (ook in glutenvrije dieetproducten zit nog een mini beetje gluten, het is niet 0, maar moet onder een bepaalde grens blijven, dat is 20 mg gluten per kilo).

Spannend een glutenvrij dieet voor je dochtertje! Merk je al vooruitgang? Bij mijn zoontje leek het destijds alsof er een nieuwe batterij in gegaan was. ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie