Auteur Topic: Oogdruppels  (gelezen 720 keer)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Oogdruppels
« Gepost op: april 08, 2020, 14:10:02 »
Ik heb veel last van droge ogen en wil oogdruppels gaan proberen. Hebben jullie tips?
Ik zag wel iets van hylo-comod, maar daar zit sorbitol in. Zou sorbitol in ogen ook klachten kunnen geven? In eten en drinken verdraag ik het niet.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Oogdruppels
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2020, 17:01:11 »
Ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat traanvocht naar je neus wordt afgevoerd. En ik vraag me af of je het daarna doorslikt, dat zou me niet verbazen. Als dat zo is, zou ik het zelf liever niet gebruiken. Kun je het aan je internist/ endocrinoloog vragen?  Een mail sturen bv? Droge ogen komen vaker voor bij mensen met een schildklierziekte.

Een andere route is om te proberen de herkomst van de sorbitol te achterhalen. Wie weet is het van mais gemaakt, dan heb je geen probleem. 

Hier iets wat ik toevallig tegenkwam, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar de info is. https://hyloeyecare.nl/behandeling-droge-ogen/oogdruppels/ (er zijn vast betere bronnen)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2020, 19:27:26 »
Dank je Tine. Ik denk ook dat het door de schildklier komt, valt onder restklachten. De huisarts behandelt tegenwoordig mijn schildklier en die heeft nu betere dingen te doen dan te kijken naar droge ogen, maar ik hou het in gedachten als ik zo geen druppels kan vinden.

Ik zal de leverancier van de druppels een e-mail sturen.

Ben benieuwd of er anderen zijn die oogdruppels gebruiken en zoja welke.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2020, 20:17:29 »
Op deze website staan ook oogdruppels zonder sorbitol: https://www.oogzorg-producten.nl/oog-druppels/oogdruppels-droge-ogen/g-10000004 (bijvoorbeeld die rechtsbovenaan).
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2020, 10:58:49 »
Dit kreeg ik van de leverancier:

De sorbitol die gebruikt wordt in onze producten heeft als start materiaal tarwe en/of mais maar na de bewerking zijn er geen allergenen (zoals gluten en gist) meer in het eindproduct, dit wordt ook aangetoond met testen die uitgevoerd worden om dit te kunnen blijven garanderen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2020, 12:53:34 »
Tarwederivaten zitten doorgaans onder 20 ppm gluten. Er zitten geen allergenen meer in = het bevat minder dan 20 ppm gluten. Voor een gemiddelde coeliakiepatiŽnt geschikt, maar of het voor supergevoeligen geschikt is, is de vraag.

Ik zou zelf het liefst een batch proberen waarbij sorbitol van mais gemaakt is (en die mais zal ook niet 0 ppm zijn in de praktijk omdat de oogst van mais ws. via dezelfde logistieke keten verloopt als de oogst van tarwe).

En je kunt er wel testen op loslaten, maar die zijn niet in staat om afgebroken, gehydrolyseerde glutendeeltjes te meten. Dus zelfs als je een test gebruikt die gluten meet vanaf 5 ppm weet je nog niet zoveel. In werkelijkheid zal het glutengehalte iets hoger zijn, net als bij glutenvrij tarwezetmeel.

Je kunt nog vragen met welke test het glutengehalte gemeten is. De ELISA competitive methode is meer geschikt voor producten die gehydrolyseerd zijn dan de ELISA sandwich. Als ze de laatste test gebruikt hebben, is dat de verkeerde. Als ze de eerste test gebruikt hebben, weet je meer. Vooral als ze gluten meten vanaf 3 of 5 ppm. Maar dan nog zal het glutengehalte in de praktijk iets hoger liggen. Testen die wel het glutengehalte kunnen meten van gehydrolyseerde of gefermenteerde producten worden niet stndaard gebruikt omdat ze te duur en te complex zijn en nog niet gevalideerd voor dit doel. ELISA testen zijn daarentegen eenvoudig in gebruik.

Je kunt deze oogdruppels uitproberen en kijken hoe het bevalt (het zal er ook vanaf hangen hoeveel je doorslikt). Of een merk nemen zonder tarwederivaten.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.