Ik kan me voorstellen dat je ermee zit. Je wilt natuurlijk weten wat er aan de hand is. En dan is het handig als je wat meer houvast hebt.
Als je al iemand hebt met coeliakie in de familie (zowel 1e als 2egraads) is je kans op coeliakie vergroot. Dus heel goed dat je het laat uitzoeken.
Ik denk dat je te weinig gluten hebt gegeten de afgelopen tijd voor een duidelijke uitslag van de bloedtest. Probeer twee maaltijden gluten te eten, Brinta, pasta, pannenkoeken, koekjes, pizza, etc.
Je bent nog niet 1-2-3 aan de beurt bij de mdl-arts. Dus je kunt nog even doorgaan met gluten eten. En da's best lastig, als je je niet goed voelt, maar probeer het om te draaien en eet al die lekkere dingen die je anders misschien niet meer mag, corissantjes, taartjes, frikandellen, ijsjes met een hoorntje etc. (daar zijn allemaal vervangers voor zonder gluten, maar dat is best wennen, het smaakt anders). Je hebt de meeste kans op een betrouwbare uitkomst van de bloedtest en het darmonderzoek als je 3 maanden gewoon gluten eet. Nu je al een eind op weg bent, kun je de eindstreep wel halen, denk ik.
Het is wel belangrijk dat je eerst je dna laat testen. Want als de uitslag negatief is, hoef je jezelf niet nog langer te kwellen met gluten eten. Als de uitslag positief is, weet je dat je het nog even vol moet houden. De dna test is alleen bedoeld om coeliakie uit te sluiten. Je kunt er coeliakie niet mee aantonen. Gezocht wordt in je bloed naar de genen hla-dq2 en hla-dq 8. Mensen met coeliakie hebben altijd 1 of 2 van deze genen. Maar bij de bevolking in het algemeen heeft ook 30 tot 40% deze genen. Dus ze zijn niet zeldzaam of uniek voor coeliakie. Ongeveer 1% van de mensen meeft coeliakie.
Hopelijk denkt je huisarts goed met je mee. Succes verder!