Auteur Topic: Wel of geen coeliakie?  (gelezen 498 keer)

Icy

• Newbie
  • *
Wel of geen coeliakie?
« Gepost op: februari 29, 2020, 23:13:10 »
De uitslag bij mijn bloedonderzoek betreffende  anti-tTG IgA
was: 25H. (Waar staat de H voor?)

Referentie was: <7.

Heb ik nu wel of geen coeliakie?

(De bloeduitslag kon ik in mijn digitale dossier zien , het moet nog met de arts worden besproken)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Wel of geen coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2020, 12:08:31 »
Hoi, Icy, alleen op grond van bloedonderzoek kun je niet zeggen of iemand coeliakie heeft. Het gaat om het totaalplaatje. Welke klachten je hebt, of je een andere auto-immuunziekte hebt, of coeliakie voorkomt in je familie, of je voedingstekorten hebt (ijzer, B12, calcium etc.), etc. Je antistoffen voor coeliakie zijn verhoogd. Des te hoger de antistoffen, des te groter de kans op coeliakie. De volgende stap is een darmonderzoek. Dan worden een paar kleine hapjes weefsel weggenomen, die onder de microsoop worden bestudeerd. Zijn daarop afwijkingen te zien, dan krijg je de diagnose coeliakie. Is het niet meteen duidelijk, dan kan de arts ook nog een ander type antistoffen meten, endomysium. En testen of je de genen hebt die horen bij coeliakie. Omdat ook mensen zonder coeliakie soms verhoogde antistoffen hebben, bijvoorbeeld na een infectie waardoor de darmen wat doorlaatbaarder geworden zijn, is alleen een bloedtest niet betrouwbaar genoeg om coeliakie vast te stellen. Ook bij mensen met een andere auto-immuunziekte kunnen de antistoffen verhoogd zijn zonder dat ze coeliakie hebben.

Succes met het vervolg!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.