Auteur Topic: Chocola van Chocolonely  (gelezen 1792 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Chocola van Chocolonely
« Gepost op: februari 20, 2020, 16:36:47 »
Dit is een stukje uit een mail van Tony's chocolonely (chocoladerepen) over hun vermelding van gluten op het etiket (en de website):

'We zetten per product op de site alle allergenen informatie op de pagina. Dit verschilt namelijk per reep. Als er bijvoorbeeld gluten in de receptuur zitten. Dan staat 'tarwe' dikgedrukt in de ingrediŽnten. Als er geen gluten in de receptuur zitten dan vermelden we dat er sporen van gluten in de reep kunnen zitten. Zo geven we per product de juiste info.

We zijn bekend met de vital waarden voor kruisbesmetting, helaas kunnen we niet garanderen dat we onder het ppm gehalte zitten. Dit komt omdat er ook repen met ingrediŽnten die gluten bevatten over dezelfde productie lijn gaan. Chocolade is wat betreft kruisbesmetting een lastig product. De lijn kan niet gereinigd worden met water en daarom blijven er altijd sporen allergeen achter in de leiding. De enige manier om dit te voorkomen zou zijn een productie lijn speciaal waar we geen product met gluten overheen laten gaan. Helaas zijn onze volumes daar nog niet groot genoeg voor. Daarom staat er op elke reep waar geen ingrediŽnten in zitten die gluten bevatten, dat de reep sporen van gluten kan bevatten. Deze vermelding staat ook bij de repen in de webshop.

We hopen je iets meer duidelijkheid te hebben kunnen geven hierover. Mocht je nog meer vragen hebben laat 't ons dan zeker weten! Tony's Chocolonely'

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.