Auteur Topic: Vitamine D  (gelezen 457 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Vitamine D
« Gepost op: februari 02, 2020, 20:10:27 »
Na 3 jaar zoeken heb ik (via de apotheek) een vitamine D gevonden waar ik niet ziek van word: Colecalciferol capsule 25.000 IE Benferol (fabrikant is Consilient Health). Alleen verkrijgbaar via een arts. De dosering is eenmaal per maand een tablet van 25.000 IE. Of een eenmalige 'boost' van 50.000 IE als de vit.D erg laag is.

Hoewel de apotheek had verteld dat ik pas na een maand verschil zou merken, verdween mijn rugpijn opeens, een half uur na inname, tot mijn stomme verbazing (ik had mijn rugklachten niet gelinkt aan vit.D wel mijn vermoeidheid). Ik stort in de winter altijd in door een gebrek aan vit.D en kon tot nu toe geen goed supplement vinden. Onze apotheker ging voor mij op zoek naar een supplement zonder granen, zonder tarwederivaten en zonder olie. En kwam hiermee op de proppen. Ik heb eerder al zeker 15 andere soorten getest waar ik telkens ziek van werd. Mijn apotheek heeft goed meegedacht, nu voel ik me weer 10 jaar jonger. ;)

Edit: de eerste keer kreeg ik een flinke opleving, ws door mijn ernstige vit.D tekort, maar de 2e en 3e keer werd ik toch ziek van deze supplementen, zowel van de 25.000 als de 50.000 IE dosis (al had ik daarna wel iets meer energie en iets minder last van pijnlijke spieren).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
Re: Vitamine D
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2020, 22:21:51 »
super Tine, et kan dus toch nog.
Ik heb goede ervaringen met Pharma Nord Biologische Vit D.
Maar zal jouw merk gelijk in mn aantekeningen zetten.
(ik mis de smilies)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2020, 11:19:33 »
Wat fijn Tine dat je eindelijk wat gevonden hebt. Super
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2020, 18:31:59 »
Wat fijn Tine!!! Ik ga dit ook in gedachten houden.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.