Auteur Topic: Ontstekingscellen in biopten. Marsh niet te bepalen  (gelezen 1961 keer)

Graus92

• Newbie
  • *
Ontstekingscellen in biopten. Marsh niet te bepalen
« Gepost op: januari 29, 2020, 09:32:54 »
Goedemorgen,

Sinds januari 2019 weet ik van mijn diagnose Coeliakie, uit de biopten kwam een marsh 3C.
2 weken geleden ben ik op controle geweest bij de MDL arts en mijn antistoffen waren goed gedaald alleen mijn vitamines waren allemaal erg laag.
Er is toen besloten nieuwe biopten te nemen om te kijken of de darm aan het herstellen was en welke marsh er nu uit zou komen.

Nu ben ik afgelopen maandag bij de MDL geweest voor de uitslag maar kreeg ik te horen dat er alleen maar ontstekingscellen in de biopten zaten en ze deze niet konden beoordelen.
Er is dus ook geen marsh uitgekomen. De arts kon niet duidelijk aangeven waar dit bij kan passen of hoe dit kan komen.
De biopten worden nu opgestuurd naar een academisch ziekenhuis, de uitslag hiervan duurt 6 weken.

Ik vraag me af of iemand anders dit heeft gehad? Dat ze dus ontstekingscellen vinden die niet typisch bij Coeliakie passen en waarvan ze niet weten waar ze dan bij passen?
Ook dat ondanks volgen van strikt glutenvrij dieet en lage antistoffen de vitamines laag blijven, sommige zelfs lager dan met de start van het dieet. Terwijl ik heel gevarieerd eet.

Graag hoor ik jullie meningen.

Groetjes

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Ontstekingscellen in biopten. Marsh niet te bepalen
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2020, 23:06:10 »
Kennelijk kunnen je darmen de voedingsstoffen niet goed opnemen. Heb je ook al met de diŽtiste je dieet doorgenomen? Misschien zit ergens nog wat gluten in. Verder weet ik niet wat voor ontstekingscellen er zitten. Als het gaat om intra epitheel lymfocieten (IELs) dan heb je Marsh 1 of 2 (hangt er vanaf hoeveel het er zijn en waar ze precies zitten). Maar misschien hebben ze andere cellen gezien. Maar gewoon afwachten. En misschien kun je met de diŽtiste bespreken of je eten volwaardig is (of je bv. volkoren granen eet, veel groente en fruit, zuivel, vlees/vis, pure producten etc.) en of een probioticum (of gewoon naturel yoghurt/ Activia yoghurt of karnemelk) jouw darmflora kan versterken. Je kunt verder niet veel doen, gewoon afwachten hoe het verder gaat, het is in elk geval fijn dat je antistoffen goed omlaag gegaan zijn. Hopelijk kan het academisch ziekenhuis de biopten beter beoordelen, zodat je weet waar je aan toe bent.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.