Auteur Topic: Schildkliermedicijnen niet altijd goed opgenomen in het lichaam  (gelezen 719 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Schildkliermedicijnen niet altijd goed opgenomen in het lichaam
« Gepost op: januari 21, 2020, 15:36:07 »
SchildklierpatiŽnten die levothyroxine tabletten slikken, nemen de werkzame stoffen niet goed op als hun darmen niet goed werken. Dat kan komen door allerlei oorzaken: een lactose-intolerantie, een darminfectie, een chronische maagslijmvliesontsteking, een parasiet, een maagverkleining, een leverziekte of coeliakie. In zo'n geval kan een arts overwegen om in plaats van een tablet een andere vorm van het medicijn voor te schrijven zoals een vloeistof of een gel.

Endocrine. 2020 Jan 17. doi: 10.1007/s12020-019-02185-4. [Epub ahead of print]
Prevalence of gastrointestinal disorders having an impact on tablet levothyroxine absorption: should this formulation still be considered as the first-line therapy?
Castellana M1, Castellana C2, Giovanella L3, Trimboli P4,5.

PURPOSE:
In patients with hypothyroidism, levothyroxine (LT4) is the treatment of choice, and tablets are the most commonly prescribed formulation. Despite multiple scenarios being reported in the literature with impaired tablet absorption and likely missed TSH targets, it is yet unclear what the implications are for clinical practice and the role of liquid solution (LS) and soft gel (SG) formulations. We have thus conducted a narrative review evaluating the prevalence within the general population of gastrointestinal disorders impacting tablet LT4 absorption.

METHODS:
PubMed and Google Scholar were searched until December 2019 for systematic reviews and meta-analyses on the topic. If they could not be retrieved, other types of manuscripts were searched.

RESULTS:
Lactose malabsorption and Helicobacter pylori infection represented the most common disorders, with a global prevalence of 68% and 48%, respectively. The prevalence of other conditions, including autoimmune gastritis, bariatric surgery, celiac disease, gastroparesis, giardiasis, liver cirrhosis, or ulcerative colitis, was lower than 20%. Data at regional and country levels were found to be heterogeneous, but at least one in five patients was diagnosed with one disorder.

CONCLUSIONS:
The worldwide prevalence of gastrointestinal disorders associated with tablet LT4 malabsorption, including lactose malabsorption and Helicobacter pylori infection, is high. Interactions with drugs or food can further increase this risk. Considering that all studies investigating the impact of switching patients from tablet to LS or SG found an improved thyroid balance, the latter formulations should be considered as first-line therapy for managing hypothyroidism.

KEYWORDS:
Hypothyroidism; Levothyroxine; Liquid; Malabsorption; Review; Soft gel

PMID: 31953721 DOI: 10.1007/s12020-019-02185-4
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31953721

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
Re: Schildkliermedicijnen niet altijd goed opgenomen in het lichaam
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2020, 10:11:48 »
Dat gebeurt in de praktijk niet. Er werd mij vertelt dat er geen andere optie was dan een tablet, dus gewoon moest wachten totdat mijn darmen weer goed functioneerden.
Tegenwoordig schijnt er tyrosint te zijn, wat een soort capsule is met een gel/vloeibaar erin. Of dat nou echt beter werkt zijn de meningen over verdeeld.
Helaas gaan alle middelen die er zijn via de darmen. Ze zouden eigenlijk zalf of smelttabletten voor onder de tong moeten maken voor mensen met darmproblemen.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Schildkliermedicijnen niet altijd goed opgenomen in het lichaam
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2020, 11:10:09 »
Het kan natuurlijk verschillen per land, het artikel komt uit ItaliŽ. Waarom zou een injectie niet kunnen, vraag ik me af. Hier staan enkele ervaringen met tirosint https://www.mijnmedicijn.nl/schildklier-hypothyroidie-traagwerkend/tirosint
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.