Auteur Topic: Aan coeliakie verwante aandoeningen bij honden en paarden  (gelezen 771 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Aan coeliakie verwante aandoeningen bij honden en paarden
« Gepost op: januari 12, 2020, 20:22:55 »
Ierse setters

Ierse setters die granen met gluten eten kunnen hier last van krijgen. Het ziektebeeld is verwant aan coeliakie. De darmvlokken verdwijnen, het dier krijgt diarree en buikpijn, en verliest gewicht. Er zijn ook enkele verschillen met coeliakie: zo spelen HLA-genen geen rol en wordt het van de ouders overgedragen op meerdere pups uit een nest. Als de pups 6 maanden oud zijn en voer met gluten krijgen, worden ze ziek. Als ze ander voer krijgen zonder gluten, knappen ze weer op.

Borderterriėrs

Ook een ander hondenras kan klachten ontwikkelen door gluten: borderterriėrs. Het ziektebeeld heet CECS.  Ze krijgen epileptische verschijnselen zolang ze gluten eten en die verdwijnen als ze glutenvrij voer krijgen.

Paarden

Onderzoek van de universiteit Utrecht en het VUMC toonde in het verleden aan dat ook paarden een vergelijkbare reactie in de darmen kunnen hebben als mensen met coeliakie. Hoe vaak dit voorkomt bij paarden is nog onbekend.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22489998

Minerva Gastroenterol Dietol. 2019 Dec 9. doi: 10.23736/S1121-421X.19.02648-5. [Epub ahead of print]
Gluten-sensitive enteropathy of the Irish Setter and similarities with human celiac disease.
Biagi F1, Maimaris S2, Vecchiato CG3, Costetti M2, Biagi G3.
Author information

Gluten-sensitive enteropathy of the Irish Setter is an immune-mediated intolerance to gluten, the protein found in wheat, barley, rye, and oats, reminiscent of human celiac disease. Intestinal histological lesions include partial villous atrophy, infiltration of the lamina propria by lymphocytes and plasma cells, and an increased intraepithelial lymphocyte count. Gluten-sensitive enteropathy is transmitted via autosomal recessive inheritance and its pathogenesis appears to involve cell-mediated immunity but not humoral immunity. In comparison to healthy dogs, levels of anti-gliadin antibodies in diseased Irish Setters are lower, although the significance of this finding is unclear. Irish Setters affected by gluten-sensitive enteropathy present with chronic intermittent diarrhea and weight loss. The use of a gluten-free diet is indispensable both for diagnosis of the disease and for therapy. In this review we discuss the similarities between gluten-sensitive enteropathy of the Irish Setter and human celiac disease.

PMID: 31820885 DOI: 10.23736/S1121-421X.19.02648-5
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
Re: Aan coeliakie verwante aandoeningen bij honden en paarden
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2020, 08:13:39 »
Klopt,  de Ierse Setter van onze buren had ook veel darmproblemen,  ik heb toen eens ergens gelezen dat ze gevoelig voor gluten kunnen zijn,  heb dat toen ook aan de buurvrouw verteld en deze weer aan de dierenarts,  alleen wilde die daar niet zo aan een moest het beestje echo's en weet ik het allemaal.  Heel lang gesukkeld,  uiteindelijk is het beestje aan ouderdom overleden, maar wel met heel veel problemen aan de darmen die ze niet konden thuisbrengen. 

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2020, 21:55:57 »
Ook toevallig dat jij dat wist! (en toen speelde coeliakie nog niet bij jullie, toch?)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2020, 22:41:55 »
Jawel dat was afgelopen zomer,  en ik had zo vreselijk veel gelezen en opgezocht dat ik dat ook ergens ben tegengekomen. 
Ik ben iemand wat overal inspringt en uitzoekt,  soms tot in het extreme,  zo ook met de coeliakie  😂