Zo, dat is heel bijzonder! (en gelukkig maar dat die aberrante cellen weg zijn) Inderdaad weten we nog heel veel niet... en een klein beetje wel.
Met een 'gewoon' glutenvrij dieet kan ik ook niet uit de voeten. En zie dan maar uit te vinden wat er aan de hand is. Bij ons zijn dat (meestal) verborgen bronnen van gluten. Maar het blijft hier ook trial & error om uit te vinden wat we verdragen en wat niet. Dat is net even iets makkelijker omdat we met z'n 2en glutenvrij eten en allebei supergevoelig zijn. En bovendien zijn er legio mogelijkheden waarom iemand klachten kan houden, andere ziekten of intoleranties, of 'gewoon' een gevolg van coeliakie (meer doorlaatbare darmen, een immunologisch litteken) het blijft een schimmig gebied. Lag er maar een briefje bij... Hopelijk vind je een manier om je klachten de baas te worden. Wij zijn ook nooit klachtenvrij. Een nulglutendieet is wel het streven, maar niet de uitkomst. Zolang de rest van de wereld tarwe eet, blijven er risico's voor ons, vanaf het veld (oogstrotatie met tarwe of gerst, granen op het veld van de buren, bemesting met stro of organische compost, winterrogge of wintertarwe, insecticides die we niet verdragen) en de oogst (plukkers die brood en koek eten, machines die granen oogsten, opleggers waarin granen worden vervoerd en die niet grondig worden gereinigd naderhand, waardoor wij bijvoorbeeld ziek worden van 99% van de aardappels, tot aan de verwerking in de fabriek (plus de hardnekkige gewoonte om goedkope tarwederivaten overal in te stoppen, zelfs in tandpasta en vitaminepillen), plus dieren die granen gevoerd krijgen, etc. Alleen als ik op een onbewoond eiland woonde en zelfvoorzienend zou zijn, kan ik op 0 ppm gluten uitkomen, maar dat is ook geen haalbare kaart natuurlijk.