Auteur Topic: Kunnen coeliakiepatiŽnten weer gluten eten dankzij nanodeeltjes?  (gelezen 1168 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Kunnen coeliakiepatiŽnten weer gluten eten dankzij nanodeeltjes?
« Gepost op: februari 08, 2020, 23:27:09 »
Nanodeeltjes zijn honderd miljoen keer kleiner dan de dikte van een haar. Ze kunnen gebruikt worden bij ziekten om medicijnen in het lichaam naar de juiste plek te dirigeren. En ze kunnen ook de ziekte zelf bestrijden. Er zijn proeven met muizen gedaan waarbij nanodeeltjes werden gebruikt voor de behandeling van MS, diabetes type 1, allergieŽn en astma. Ook voor coeliakie worden de mogelijkheden van nanodeeltjes onderzocht. Nanodeeltjes kunnen een schil vormen rondom schadelijke glutenfragmenten, waardoor het immuunsysteem deze niet meer als vijand ziet. Na de eerste hoopvolle experimenten bij muizen zijn inmiddels de eerste testen met coeliakiepatiŽnten achter de rug. Amerikaanse coeliakiepatiŽnten aten twee weken lang gluten en kregen voorafgaand aan die periode tweemaal een injectie met biologisch afbreekbare nanodeeltjes in hun bloedbaan (CNP-101). Deze nanodeeltjes bevatten een kern van gliadine (een glutenfragment dat toxisch is voor mensen met coeliakie) en de bedoeling is dat ze het immuunsysteem om de tuin leiden, zodat het niet langer alarm slaat als het andere glutenfragmenten tegenkomt afkomstig van voeding. Op die manier wordt - zo hoopt men- het immuunsysteem 'gereset' zodat iemand met coeliakie weer gluten verdraagt. De groep die de injecties kreeg bracht het er beter vanaf dan de groep die een placebo kreeg. De immuunreactie was milder en de darmen waren minder erg beschadigd. De volgende stap is om de juiste dosering vast te stellen, en de hoeveelheid gluten te bepalen die patiŽnten (mogelijk) veilig kunnen eten. Het is afwachten of de wetenschappers in hun opzet slagen, we zullen er de komende jaren zeker meer over horen. 

Bron: UEG congres Barcelona, oktober 2019
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Kunnen coeliakiepatiŽnten weer gluten eten dankzij nanodeeltjes?
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2020, 22:03:14 »
Laaiend enthousiast ben ik nog niet. Mensen met coeliakie worden MINDER ziek door deze nanodeeltjes. Wat je zou willen is dat coeliakiepatiŽnten NIET ziek worden als ze gluten binnenkrijgen. De darmvlokken worden nog steeds korter als ze gluten eten. En de patiŽnten hebben ook een waslijst aan symptomen (met hoofdpijn als uitschieter bij de groep die de nanodeeltjes krijgt). Verder bevat gluten niet alleen gliadine, maar ook glutenine en andere niet-gluten-eiwitten. Stel dat je de reactie op gliadine uitschakelt, dan kan het immuunsysteem nog steeds op die andere eiwitten reageren. Eerst maar eens afwachten wat er gebeurt met andere doseringen van de nanodeeltjes en variaties in de hoeveelheid gluten die de proefpersonen eten.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2020, 16:01:53 »
Persoonlijk heb ik niks met nanodeeltjes.
Ik heb even gezocht op het net en vond onderstande link, met een goed verhaal(vind ik)
https://www.scientias.nl/nanodeeltjes-een-vloek-of-een-zegen-we-weten-het-niet-en-dat-is-een-probleem/
het woord nanodeeltje is me veel te algemeen.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2020, 14:57:38 »
Interessant artikel!

Ik weet niet uit wat voor materiaal de nanodeeltjes bestaan, het zou 'biologisch afbreekbaar' zijn volgens de fabrikant, misschien staat het in het wetenschappelijk artikel, maar dat is nog niet gepubliceerd.