Auteur Topic: Gerstmout extract  (gelezen 1199 keer)

Gieneke

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Gerstmout extract
« Gepost op: december 24, 2019, 09:03:12 »
Ik kocht een fles rivella green tea en eenmaal thuis zag ik dat er gerstmout extract inzit. Op internet zie ik tegenstrijdige berichten. Is het nu wel of niet glutenvrij?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Gerstmout extract
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2019, 12:04:58 »
Ik ga er van uit dat het gluten bevat.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2019, 12:46:30 »
Ja zou wel logisch zijn hè,  maar omdat bv gezegd wordt op internet dat chocopops van Kellogs glutenvrij zijn en daar zit het ook in twijfelde ik

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2019, 13:24:26 »
Ja zou wel logisch zijn hè,  maar omdat bv gezegd wordt op internet dat chocopops van Kellogs glutenvrij zijn en daar zit het ook in twijfelde ik
Er wordt heel veel op Internet gezegd, er wordt daar ook een heleboel onzin verkondigd. Bij de website van de fabrikant mag je er van uitgaan dat die betrouwbaar is.

Het ene extract is het andere niet, een fabrikant kan (binnen zekere grenzen) kiezen welke stoffen hij wel of niet uit de mout haalt. En daarnaast kan de verdunning zo zijn dat je met gluten onder de 10mg/kg uitkomt.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2019, 13:49:24 »
Dankjewel Mathfox,  ik ga het er niet op wagen dan.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 02, 2020, 11:29:09 »
Ik zou het ook niet drinken.
Overigens zijn er heel wat producten met gerstemoutextract getest op het glutengehalte en bleek dat meestal onder de 20ppm te liggen, dus veilig om te gebruiken als je coeliakie hebt. Bijvoorbeeld Milkyway en dat soort chocoladerepen. Voor zover ik weet is Rivella echter nooit getest (en al was het getest, elke batch kan natuurlijk anders zijn), dus ik drink het niet.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.