Auteur Topic: Immunologen: ‘schadelijke glutendeeltjes in tarwe verder in kaart brengen’  (gelezen 1237 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Plantonderzoekers uit Wageningen en Spanje zijn bezig om een soort tarwe te ontwikkelen die mensen met coeliakie onbezorgd kunnen eten. Ze knippen de stukjes DNA uit tarwe die schadelijk zijn voor mensen met coeliakie, met behulp van genetische modificatie (Spanje) of CRISPR-Cas technologie (Wageningen). Het DNA van tarwe, zo werd vorig jaar bekend, is vijf keer zo omvangrijk als dat van de mens. In 2018 werd de volledige genenkaart van tarwe gepubliceerd in het vakblad Science. Plantonderzoekers zijn dertien jaar bezig geweest om alle genen van tarwe in kaart te brengen. Het opent de weg naar veranderingen in dit belangrijke voedingsgewas: tarwe kan resistent gemaakt worden tegen schimmels, of zodanig bewerkt worden dat de opbrengst hoger wordt. Interessant is ook de mogelijkheid om het gewas geschikt te maken voor coeliakiepatiënten.

Immunologen uit Australië, Noorwegen, Italië en Nederland waarschuwen de plantonderzoekers om niet te hard van stapel te lopen. ‘We kennen nog niet alle glutenfragmenten die coeliakiepatiënten ziek maken’, schrijven ze in het vakblad ‘Immunogenetics’. In 2012 publiceerden ze voor het eerst een lijst met 30 schadelijke glutenfragmenten (epitopen). Inmiddels staat de teller op 38. Deze lijst is nog niet compleet, zeggen de immunologen. Wel zijn het de epitopen die het grootste effect hebben op het immuunsysteem van coeliakiepatiënten. Als plantonderzoekers de nu bekende epitopen uit tarwe halen, is er nog geen garantie dat coeliakiepatiënten het zorgeloos kunnen eten. ‘Eerst moeten we alle glutenfragmenten in beeld krijgen die betrokken zijn bij het ontstaan van coeliakie’, aldus de immunologen.

Door darmweefsel afkomstig van biopten van coeliakiepatiënten te vermenigvuldigen in het lab, en in contact te brengen met tarwe, kunnen nog niet eerder herkende epitopen worden geďdentificeerd. Dan moeten biopten gebruikt worden van verschillende groepen patiënten, niet alleen met HLA-DQ2.5 genen - waar het onderzoek zich tot nu toe op heeft gericht-  maar ook met andere genen, HLA-DQ2.2 en HLA-DQ8. Bovendien zijn biopten nodig van nieuwe coeliakiepatiënten en niet van coeliakiepatiënten die al een periode glutenvrij eten. Dat zal een langere lijst epitopen opleveren.   

Immunogenetics. 2019 Nov 18. doi: 10.1007/s00251-019-01141-w. [Epub ahead of print]
Update 2020: nomenclature and listing of celiac disease-relevant gluten epitopes recognized by CD4+ T cells.
Sollid LM1, Tye-Din JA2, Qiao SW3, Anderson RP2, Gianfrani C4, Koning F5.

Celiac disease is caused by an abnormal intestinal T cell response to cereal gluten proteins. The disease has a strong human leukocyte antigen (HLA) association, and CD4+ T cells recognizing gluten epitopes presented by disease-associated HLA-DQ allotypes are considered to be drivers of the disease. This paper provides an update of the currently known HLA-DQ restricted gluten T cell epitopes with their names and sequences.

PMID: 31735991 DOI: 10.1007/s00251-019-01141-w
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
Re: Immunologen: ‘schadelijke glutendeeltjes in tarwe verder in kaart brengen’
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2019, 14:41:16 »
Ongelooflijk eigenlijk hoe ze met onderzoeken voor de coeliakie bezig zijn.  Had ik me eerder nooit beseft.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2019, 09:00:14 »
Gelukkig maar, toch?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2019, 14:14:18 »
Jazeker,  hopelijk komt er ook ooit een oplossing of in ieder geval iets wat de boel wat makkelijker maakt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2019, 14:32:25 »
Er staan 230 'clinical trials' met medicijnen en behandelingen geregistreerd voor coeliakie in de VS, daar komt er vast wel 1 (of 2) uitrollen waar coeliakiepatiënten in de toekomst iets aan hebben.

https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=celiac+disease&term=&cntry=&state=&city=&dist=