Auteur Topic: Steeds vaker een misser in een restaurant  (gelezen 235 keer)

Jozien

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Steeds vaker een misser in een restaurant
« Gepost op: december 01, 2019, 21:13:47 »
Misschien moet ik maar huismus worden.

De afgelopen vier maanden is het zes keer fout gegaan met gluten, waarvan één keer bij een verjaadag van een vriend. Verder was het elke keer in een restaurant.

Ik stel volgens mij de goede vragen, zoals "hoe bakken jullie de frietjes" of "waarmee wordt de saus gemaakt" en "wat hebben jullie voor protocol". Toch gaat het steeds vaker fout.
Herstel kost bij mij een paar weken. De eerste week slaap ik slecht (nachtmerries) en ben ik vaak erg beroerd met misseljikheid in de ochtend die in de loop van de dag afneemt. Mijn concentratievermogen is waardeloos,
evenals mijn gevoel voor de omgeving (ik loop overal tegenaan). Verder kan ik weinig prikkels hebben (nog minder dan normaal) en ik denk traag.
Ik vind het vervelend, want ik heb net een nieuwe baan en mis al sinds de zomer flink wat energie hierdoor. Ik wil graag mijn werk doen mét mijn normale energieniveau.

Hoe kan het komen dat het zo vaak fout gaat? Heb ik gewoon pech? Of kan ik er iets aan doen, behalve thuis blijven?

Glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds zomer 2010

Gieneke

• Jr. Member
  • **
Re: Steeds vaker een misser in een restaurant
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2019, 08:34:50 »
Je kunt er niks aan doen behalve zelf in de keuken gaan staan in het restaurant  ;)
Maar vervelend is het zeker.  Dat is ook de reden waarom wij bijna niet durven uit eten met onze dochter die coeliakie heeft. 
Toevallig gisteren Grieks afgehaald en dat is goed gegaan,  maar ik had er vertrouwen in.  Ik was er 2 weken geleden geweest en vroeg aan iemand wat er bediende hoe ze met glutenvrij omgingen en toen vertelde hij me precies datgene wat ik wilde horen.
Ik hoefde niks te vragen,  want alles wat ik wilde weten kreeg ik vanzelf te horen. Nu is dat een riedeltje wat hij uit zijn hoofd kan leren, maar toch gaf dat meer vertrouwen als dat iemand voor je staat en niks weet te vertellen. 

En dan is het een kwestie van vertrouwen hebben.  Maar moeilijk als je weet dat je er zo ziek van wordt.
Tine heeft laatst een artikel geplaatst over de gluterase pil, is dat niks voor jou? Ik kan helaas geen linkjes plaatsen via mijn telefoon,  maar doe het even via de zoekfunctie.
Die pil is nog in de onderzoeksfase,  maar is al bewezen dat die kleine stukjes gluten afbreekt voordat het in de dunne darm terecht komt.

Jozien

• Full Member
Re: Steeds vaker een misser in een restaurant
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2019, 18:43:36 »
Dankje voor je snelle reactie.

Fijn dat jullie een goede Griek hebben gevonden! En mooi dat ze precies konden vertellen hoe ze omgaan met glutenvrij.

Die gluterase pil dat lijkt me wel wat. Zeker voor dit soort etentjes met familie in een onbekend restaurant, waarbij ik vaak van kruisbesmetting last heb.
Glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds zomer 2010