Auteur Topic: Zijn specerijen of psyllium husk glutenvrij?  (gelezen 797 keer)

coeliakiemember

• Newbie
  • *
Zijn specerijen of psyllium husk glutenvrij?
« Gepost op: november 19, 2019, 20:46:23 »
Hallo allemaal.

Ik nuttig eigenlijk nooit specerijen en of psyllium husk.
Maar vandaag heb ik psyllium husk genomen ivm ontlasting problemen.
Gezien de smaak van psyllium husk niet te pruimen is kwam ik op het idee om wat kerrie poeder erbij te gooien voor de smaak.
Maar na nog geen uur na inname zijn mijn bovenbenen ontzettend pijnlijk bij het staan.
Dit is bij mij normaal als ik granen eet en of andere glutenrijke producten.

Nou vroeg ik mij dus af hoe dit zit met specerijen zoals bijvoorbeeld kerrie poeder of psyllium husk.
Kunnen hier gluten in zitten?

Fijne avond.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zijn specerijen of psyllium husk glutenvrij?
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2019, 21:31:44 »
Volgens mij zitten hier geen gluten in sterkte hoop dat het weer gauw over is.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2019, 23:39:01 »
Ik zeg bij dat soort producten: "van nature glutenvrij". Om aan te geven dat er onderweg (bij bewerking, etc.) besmetting kan optreden.

Psylllium (vlozaad) vezel wordt (o.a.) in glutenvrij brood gebruikt als structuurverbeteraar. Van kerrie heb ik geen last (maar dat zal vast wel een ander merk zijn dan jij gebruikt.)
Probeer de volgende keer eens een andere smaakmaker (limonadesiroop?) en sterkte!
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

coeliakiemember

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2019, 13:39:44 »
Ik zeg bij dat soort producten: "van nature glutenvrij". Om aan te geven dat er onderweg (bij bewerking, etc.) besmetting kan optreden.

Psylllium (vlozaad) vezel wordt (o.a.) in glutenvrij brood gebruikt als structuurverbeteraar. Van kerrie heb ik geen last (maar dat zal vast wel een ander merk zijn dan jij gebruikt.)
Probeer de volgende keer eens een andere smaakmaker (limonadesiroop?) en sterkte!

Bedankt voor uw reactie.
Door u ben ik even gaan googlen en uw verhaal klopt.
er worden op verschillende coeliakie websites gewaarschuwd dat veel specerijen worden vervuild met tarwebloem of tarwezetmeel om de kosten te verlagen.

Zoals bijvoorbeeld op deze website:
https://nl.allergyhelp.club/540-are-spices-safe-for-gluten-free-diet

Ook zag ik dat Albert Hein gluten vrije kerrie verkoopt.
https://www.ah.nl/producten/product/wi197972/ah-basic-kerrie-gemalen

Maar later is gebleken dat deze producten helemaal niet glutenvrij zijn ondanks ze wel glutenvrije logo hebben.
https://www.glutenvrij.nl/actueel/nieuwsartikel/380/ah-basic-curry-poeder-%28ah-basic-kerrie-gemalen%29van-albert-heijn-niet-glutenvrij

Oppassen met specerijen dus!

Toch voor mij een leervaardig ontdekking weer.
Bewijst wel voor de zoveelste keer dat ik echt een gluten allergie/intolerantie hebt en geen placebo is.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2019, 15:24:07 »
Zo zie je maar weer, een gluut zit in een klein hoekje.

Inderdaad, de reactie van je lichaam liegt niet. Zo heb je een goed waarschuwingssignaal.

Deze kerriepoeder is wel glutenvrij weet ik uit ervaring: https://www.ah.nl/producten/product/wi185785/ah-biologisch-kerriepoeder

De psyllium husk/ fiber husk weet ik niet. Glutenvrije webshops verkopen glutenvrije voedingsvezels.

En anders kun je producten proberen met veel vezels, zoals noten, zaden (lijnzaad), pitten, groenten, fruit (pruimen) etc. En hele volkoren granen (haver, zilvervliesrijst bv).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2019, 13:32:18 »
Maar moet dat niet ook op de potjes staan als ze niet gv zijn? Ik heb bv net 4 runderburgers gekocht en op de verpakking staat niks anders dan specerijen en verder geen waarschuwingen.  Ik neem aan dat het dan gv is?
Heb hier eigenlijk nooit over nagedacht.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #6 Gepost op: november 22, 2019, 14:32:34 »
Maar moet dat niet ook op de potjes staan als ze niet gv zijn? Ik heb bv net 4 runderburgers gekocht en op de verpakking staat niks anders dan specerijen en verder geen waarschuwingen.  Ik neem aan dat het dan gv is?
Heb hier eigenlijk nooit over nagedacht.
Het hoort op de ingrediŽntenlijst te staan als er tarwe(-bloem), etc. in zit. Je mag dan ook aannemen dat jouw runderburgers glutenvrij zijn. Maar wanneer er onderweg geknoeid wordt met je eten (mag niet, maar gebeurt incidenteel) loop je het risico dat er zaken in je eten gestopt worden die je niet wilt. Er bestaat ook nog het risico dat je eten onderweg besmet geraakt is, vlees bijvoorbeeld kan bij een slager restjes paneermeel  oppikken als de werkplek na het maken van schnitzels niet goed schoongemaakt is.

Mijn advies is om aan te nemen dat iets glutenvrij is, als het uit de ingrediŽntenlijst blijkt; maar ook bij te houden welke merken (of leveranciers) meer of minder vaak last hebben van besmetting waar jij klachten van krijgt. Het kan trouwens ook dat je overgevoelig bent voor een hulpstof die gebruikt wordt bij het maken van een product.
Eet jezelf niet moedwillig ziek!

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 22, 2019, 15:37:25 »
Duidelijk! Dankjewel  :)

Het gaat om mijn dochter en het is echt een zoektocht en bijhouden waar ze meer last van heeft.  Zo gaan de gv pizza's van Oetker totaal niet goed.
Maar het ging me hierboven ook meer om de kruiden. Ik heb alles van de Lidl of plus,  maar bij de Albert heijn staat er ook nog eens bij dat bv de kerriepoeder gv is.  Dat geeft toch al iets meer zekerheid.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #8 Gepost op: november 22, 2019, 18:45:53 »
Vergeet niet dat je van de meeste kruiden maar weinig gebruikt en het voor kruiden veel minder erg is dat er een spoortje gluten in zit dan hetzelfde percentage in bijvoorbeeld de aardappels. Als jij je veiliger voelt bij de AH kruiden waar "glutenvrij" op staat, koop je die toch! Maar ik zou je oude kruiden niet zomaar weggooien.
Ik geef er zelf de voorkeur aan om met verse ingrediŽnten te werken en pure kruiden. Minder bewerkt is minder kans op besmetting.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2019, 20:33:52 »
Dankjewel zo had ik het niet bekeken.  Je gebruikt  r inderdaad maar weinig van.

coeliakiemember

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: november 28, 2019, 15:12:38 »
Duidelijk! Dankjewel  :)

Het gaat om mijn dochter en het is echt een zoektocht en bijhouden waar ze meer last van heeft.  Zo gaan de gv pizza's van Oetker totaal niet goed.
Maar het ging me hierboven ook meer om de kruiden. Ik heb alles van de Lidl of plus,  maar bij de Albert heijn staat er ook nog eens bij dat bv de kerriepoeder gv is.  Dat geeft toch al iets meer zekerheid.

ik heb in mijn begin post ook een link gepost wat verteld dat de glutenvrije kerrie van de ah niet glutenvrij is.
Dus ook al word er wel gelabeld dat het glutenvrij is, hoeft dit dus niet zo te zijn blijkbaar...