Auteur Topic: Glutenpil nu ook te koop in Nederland  (gelezen 6473 keer)

Jozien

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'Glutenpil' nu ook te koop in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: december 02, 2019, 22:06:49 »
Ik heb duidelijk met mijn neus gezocht. Oeps! Dankje Tine :)
Glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds zomer 2010

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #16 Gepost op: juli 19, 2020, 17:16:00 »
Inmiddels kun je al niet meer spreken over 'de' glutenpil, want de glutenpillen buitelen over elkaar, er komen er steeds meer bij die het enige aantoonbaar werkzame enzym Tolerase G bevatten (met AN-PEP) afkomstig van DSM (en ontwikkeld in samenwerking met het LUMC).

Deze nieuwe pillen zijn op het toneel verschenen, leert een snelle search op Google (en het zullen zeker niet de enige zijn):
- Gluten Rid van Swanson
- Digest Ease van Clinicians
- Glutamatil van Exendo
- Gluten Verdauungshelfer van Mivolis (Duitsland)
- Gluteostop
- Gluten Enzym van dr. Wolz

En deze zijn al een paar jaar te koop in de VS:
- GlutnGo van Brickerlabs
- SpectraZyme GlutenDigest (Metagenomics)
- GliadinX
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #17 Gepost op: juli 31, 2020, 20:52:13 »
In de VS zijn al sinds 2015 gluten afbrekende enzympillen met AN-PEP te koop, het enige enzym waarvan aangetoond is dat het gluten voor een groot deel kan afbreken in de maag, voordat het in de dunne darm terechtkomt.

Het LUMC heeft testen gedaan met enzympillen die in 2015 op de markt waren. Daar bleek duidelijk uit dat AN-PEP wel gluten kan afbreken en andere enzympillen met andere ingrediŽnten niet.

Wie dat nog eens wil nalezen, kan dit artikel bekijken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4452362/  Gekeken is of de gebruikte enzymen de juiste glutendeeltjes afbreken. Uitkomst van AN-PEP: ja, en van andere enzymen: nee. Getest met massaspectroscopie. En ook met darmweefsel van coeliakiepatiŽnten (waarbij je kunt zien of er veel T-cellen tevoorschijn komen, dat gebeurt als het lichaam van coeliakiepatiŽnten gluten herkent; bij de combi gluten + AN-PEP komen de T-cellen niet in actie, bij de combi gluten + andere enzympillen wel). Wil je niet de hele tekst lezen, kijk dan naar figuur 1 en figuur 4, die spreken voor zich..

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.