Auteur Topic: Wat te doen tegen extreme honger?  (gelezen 960 keer)

Irisaperture

• Newbie
  • *
Wat te doen tegen extreme honger?
« Gepost op: oktober 14, 2019, 05:51:48 »
Uit pure wanhoop heb ik mij hier zojuist aangemeld omdat ik vandaag de 8ste nacht in ben gegaan waarin ik nauwelijks heb kunnen slapen door een nu al 7 dagen lang aanhoudend, extreem hongergevoel waar niet tegenop te eten valt en me inmiddels tot waanzin drijft.

De extreme honger uit zich o.a. in een hongergevoel dat nu al een paar keer op weg naar mijn werk in de bus begon (ongeveer anderhalf uur na een ontbijt met 6 boterhammen van Peak's Glutenvrije broodbakmix, de vezelrijke variant.)
Op de meeste dagen was om 10 uur 's ochtends mijn lunch van 8 boterhammen al op, en dan werk ik gelukkig maar halve dagen.

Om nog iets aan het hongergevoel te kunnen doen at ik op mijn werk nog twee bananen en bij thuiskomst nog 5 of 6 boterhammen om een uur later alweer verschrikkelijk veel honger te hebben.

Het begin van mijn dieet in 2011 kenmerkte zich ook door dit soort vreetbuien, maar ik heb gemerkt dat dit terugkwam (en soms erger dan in het begin) toen ik eind 2017 een testosteron remmer begon te slikken en 4 maanden later aan de vrouwelijke hormonen ging (ik ben transgender).

Inmiddels ben ik niet alleen op van vermoeidheid (vrijwel elke dag wakker worden om 4 uur op een moment dat het lichaam zich duidelijk niet uitgerust voelt maar wakker is geworden van de extreme honger helpt niet, evenals de avond ervoor nauwelijks in slaap te kunnen komen van de honger), maar heb ik geestelijk een punt bereikt waarop zoveel kunnen dan wel moeten eten me is beginnen tegen te staan omdat niets lijkt te helpen.

Iets dat ik zelf in mijn achterhoofd houdt: door de hormonen ga ik sinds eind maart 2018 voor de tweede keer door de puberteit, inclusief de extra energie die dat al kost ben ik ook veel energie kwijt aan het doen van dagelijkse dingen die door het verlies aan spierkracht meer moeite kosten dan vroeger.

Heeft iemand tips?  De havermout komt me m'n neus uit namelijk en er valt niet tegenop te bakken met zoveel gebruik van brood.

Steleto

• Jr. Member
  • **
Re: Wat te doen tegen extreme honger?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2019, 09:55:24 »
Over de invloed van de hormonen kan ik geen zinnig woord zeggen, want daar heb ik geen verstand van. Zegt je arts er iets over?
Maar ikzelf krijg vreselijke, onstilbare honger als ik teveel gluten binnen krijg. Het glutengehalte in glutenvrije producten is niet nul, maar minder dan 20ppm (=parts per million). Als je veel glutenvrije meelproducten eet, zou het kunnen dat je kleine beetjes gluten stapelt tot een niveau waar je op reageert. Met 20 boterhammen per dag, lijkt me dat geen denkbeeldig risico.
Zou je meer variatie kunnen aanbrengen, ipv steeds meer GV brood te eten? Avocado's, kwark, noten, zaden, zuidvruchten, peulvruchten, vlees, vis, eieren? Wel goed opletten dat die zo min mogelijk sporen van gluten bevatten natuurlijk...

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2019, 13:30:52 »
Mijn zoontje kon in het verleden ook met gemak 8 boterhammen op. Veel soorten glutenvrij brood zijn 'leeg' ze bevatten vooral 'zetmeel' en daar heeft je lichaam niet veel aan. Dus je kunt ook op zoek naar brood of muesli waar (volkoren) 'meel' in zit, of andere volkoren granen gebruiken, zilvervliesrijst, boekweit (bv Orgran pannenkoekmix), teff, quinoa etc. Bij zetmeel is het omhulsel (de zemel) en de kiem eruit gehaald door machines. Dan is het beter te bewaren en te bewerken. Maar de voedingswaarde is ook meteen verdwenen. Dat kun je dan een beetje compenseren met zaden en pitten, maar dat blijft behelpen.

Kijk hier https://glutenvrijedietist.nl/product/e-book-glutenvrije-boterhammen-ontrafeld/ vind je een e-book waarin je kunt lezen waar je op kunt letten bij het kopen van brood, en welke soorten brood volkoren zijn, dus welke soorten goed vullen, rijk aan vezels zijn, en voedingsstoffen, zodat je niet een uur later een hongeraanval krijgt.

Daarnaast krijgen mijn zoon en ik, net als Steleto, veel honger als we per ongeluk te veel gluten gegeten hebben. Dan kunnen we een dag later de hele dag door 'grazen', maar we merken dat het niet 'binnenkomt', de darmen moeten eerst herstellen voordat ze weer goed voedsel kunnen opnemen. Bovendien kunnen we niet in slaap komen na te veel gluten, of we worden (meestal 10 uur later) wakker van een rammelende buik.

Heb je misschien het verse YAM brood van de Jumbo al geprobeerd? https://www.jumbo.com/yam-biologisch-desem-700g/305931STK/
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2019, 18:27:58 »
Wat mij goed bevalt is een boterham met een gebakken ei als ontbijt. Het (vette) ei geeft een verzadigd gevoel wat bij mij tot lunchtijd aanhoudt (ja, een boterham!). Misschien heb jij twee gebakken eieren nodig, maar probeer het een keer. ;)

Hongergevoel betekent dat je niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Hoe is de verdeling over suikers, koolhydraten, vetten en eiwitten van wat je eet? Eet je genoeg groente en fruit?
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Baloo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2019, 21:56:48 »
een hele andere gedachte: hier heeft het een tijd geduurd voordat ik erachter was dat het brandend maagzuur was, geen hongerkrampen...

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 15, 2019, 17:16:33 »
Hoe zit het met je lichaamsgewicht? Kom je veel aan nu je zoveel eet? Als je op gelijk gewicht blijft, heb je blijkbaar zoveel nodig.
Al heb ik zelf wel last van een "gek gevoel" in mijn buik dat op hongergevoel lijkt, als ik sommige merken glutenvrij tarwezetmeel heb gegeten...

Zoveel brood bakken lijkt mij ook zowat ja. Als je niet van de pap bent, is het wellicht een idee om in de middag warm te eten. 's Avonds een extra portie koken en de volgende dag als lunch opeten. Wat ik ook wel eens doe, is zilvervliesrijst koken en af laten koelen en daar dan een blikje tonijn en wat groente doorheen en alles koud opeten als lunch. Ook lekker zijn koude aardappelblokjes met augurk, zilveruitjes en tonijn, maar om niet te vaak tonijn te eten (elke dag is niet gezond) kun je er ook stukjes knakworst doorheen doen.
Vet en eiwit geven een verzadigd gevoel. Koolhydraten heb je nodig en leveren energie, maar verzadigen niet zo. Dus het is belangrijk om op je brood iets te doen zoals vleesbeleg, ei of pindakaas.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #6 Gepost op: oktober 15, 2019, 19:06:20 »
En ik bedenk me ook: je eet waarschijnlijk veel snelle koolhydraten (zoet broodbeleg?), daardoor stijgt je insulinepeil om de gevormde glucose af te voeren of op te slaan. Als de koolhydraten verteerd zijn daalt je glucosespiegel en krijg je weer trek. De oplossing is koolhydraat-arm eten.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Irisaperture

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2019, 00:15:44 »
Had al eerder willen reageren, maar ik was mijn wachtwoord vergeten en de knop "Wachtwoord vergeten" levert op mijn desktop nooit een email op met herstelgegevesn, dus gebruik ik mijn telefoon maar waarop ik mijn allereerste bericht hier plaatste.

Ik kom niet aan, vergeleken bij de laatste keer dat ik gewogen werd en afgelopen maandag (toen de 9de dag met zoveel honger) ben ik 2 kilo afgevallen.
Hoewel ik me daar niet direct zorgen om maak omdat ik jarenlang veel te licht werd bevonden door talloze artsen en de hormonen mij voor het allereerst tien kilo hebben laten aankomen, is teveel afvallen ook niet goed, want ik was aanvankelijk te licht om met de hormoonbehandeling te mogen beginnen, ware het niet dat de testosteron remmer waar ik mee begon al voor de nodige veranderingen in vetverdeling en opslag had gezorgd.
(Mijn vader en identieke tweelingbroer die allebei geen gluten intolerantie hebben, hebben dezelfde bouw: iel, iets waardoor ik denk dat de energiebehoefte die mijn lichaam nu vraagt inderdaad wel eens een "normale" behoefte betreft, het blijft hoe dan ook een lichaam dat voor de tweede keer in de puberteit gestort is.

De rijst en het gebakken eitje hebben op dezelfde manier geholpen als het brood: na ongeveer een half uur had ik honger.
Op het brood doe ik pindakaas, kaas (2 lagen dik) sandwichspread, rookvlees, kipfilet (deze twee vleeswaren wel als ik niet alleen van de geur al kok hals neigingen krijg),

@Baloo, ik verwacht dat als ik zo excessief veel zou eten (meer dan normaal in ieder geval) ik dat zou moeten merken in de zin van het gevoel te hebben dat ik me aan het overeten ben als het om maagzuur zou gaan.
Daarbij ook, hoewel mijn stofwisseling wel grotendeels hetzelfde is gebleven merkte ik eind 2018 voor het eerst dat de feestdagen voor een kleine toename in gewicht hadden gezorgd, iets waar ik nu ook tekenen van verwacht.

Voor wat betreft het vroeger veel eten, mijn broer deed dat net zo, ik kreeg op mijn 23ste de diagnose, overigens, mijn broer liet zich vorig jaar testen (geen antistoffen in het bloed en geen beschadigde darm aangetroffen bij de biopsie).

Voor wat betreft de inname van suikers: de hoeveelheid boterhammen die ik eet met hartig beleg is altijd de totale hoeveelheid boterhammen-1, de laatste is iets met zoetigheid, en op de dagen dat ik werk zijn het altijd hartige boterhammen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: oktober 18, 2019, 12:41:04 »
Probeer eens rijst met groente en een paar gebakken (mais)eieren (3 of 4), dat eet mijn zoon gemakkelijk weg - hij heeft nu veel honger, voor het eerst in jaren, en dat is fijn want hij heeft extreem ondergewicht. Hij eet verder veel vlees, fruit(leer), amandelen en walnoten. Plus cakejes als ik meel in huis heb.

Als ik voor 2 personen pannenkoeken bak, en die staan klaar op het fornuis, eet hij mijn portie ook op als ik even niet oplet. Boekweitpannenkoeken van Orgran vullen goed, ik gebruikte eerder rijstmeel van de toko van het merk X.O, op dit moment heb ik maismeel. Je kunt ook met quinoameel pannenkoeken bakken. Er gaat appelstroop op bij ons.

Overleg eens met je arts wat normaal is in jouw geval, of hij ervaring heeft met het hongergevoel in relatie tot gewichtsbeheersing.

Een alternatieve verklaring is dat je schildklier ontregeld raakt, ongeveer 30% van de mensen met coeliakie heeft een tweede auto-immuunziekte (en dit wordt standaard getest bij de jaarlijkse controle van coeliakie), de 2 meest voorkomende ziekten zijn diabetes type 1 en een schildklieraandoening. Let op dat je genoeg jodium binnenkrijgt via je voeding, gebruik zout met jodium en etenswaren waar het in zit (vis bv).

In een recent onderzoek bleek dat veel mensen met coeliakie minder goed verzadigd zijn na het eten, vergeleken met gezonde personen. Niet bekend is hoe dat komt, door kleine sporen gluten in het eten, door nog licht beschadigde darmen of dat het een kenmerk is van coeliakie.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2019, 15:12:21 »
Goed punt van die schildklier. Een te snel werkende schildklier (en een te langzaam werkende..) zit bij mij in de familie, toevallig heeft een familielid van mij er sinds een tijdje last van. Dan val je inderdaad af, hoeveel je ook eet. Zij heeft ook veel last van dat ze bijna niet kan slapen. Ze valt niet in slaap en wordt vroeg wakker.

Al met al is het helemaal niet gek om wat je ervaart te bespreken met je (huis)arts.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: oktober 23, 2019, 20:29:48 »
Dit klinkt inderdaad niet helemaal gezond...
Maar... dat glutenvrije brood is ook alleen maar zetmeel. Dat is zo weg verteerd.

Ik neem 's ochtends VOLLE yoghurt met rauwe havermout (AH) of AH muesli. Dit vul ik aan met 3 schepjes eiwitpoeder (kruidvat, action) .
Als ik haast heb, dan is het muesli (zelf malen)+melk+eiwitpoeder in de blender.
Variatie: volle yoghurt/kwark, beetje zoet maken met vruchtenkwark/yoghurt of suiker en ongezouten cashewnoten/notemix.
Noten , muesli, havermout kun je ook deels vervangen door wat zaden. Ook veel vezels,eiwitten etc.

's middags boordje gebakken ei (2-3 eieren) vult ook wel aardig.

tussendoor fruit, rauwe wortels

Havermoutpap met bruine suiker en kaneel is soms ook wel lekker. Maar dat moet je koken, is mij teveel moeite.
Na het eten geen toetje, maar 's avonds voor het slapen gaan: (volle) yoghurt of kwark. evt met wat nootjes.
glutenvrij sinds mei 2012