Auteur Topic: Zonder keurmerk niet echt glutenvrij?  (gelezen 234 keer)

Chocolaatje

• Newbie
  • *
Zonder keurmerk niet echt glutenvrij?
« Gepost op: oktober 03, 2019, 14:25:50 »
Hallo,

ik heb voor zover ik weet geen coeliakie maar ik reageer allergisch/zeer overgevoelig op gluten (benauwd, pijnlijke klieren, bloedend neusslijmvlies, etc.).
De glutenvrije producten met officieel keurmerklogo verdraag ik goed zolang er geen andere allergenen inzitten. Voorheen at ik glutenvrije havermout (met keurmerk) van Leev maar mijn Jumbo heeft dit niet meer in het assortiment en ik vind het bij geen enkele andere supermarkt in de buurt. Ook de natuurvoedingswinkel heeft het niet. Ik heb voorheen wel de glutenvrije havermout van AH eigen merk gegeten en leek daar steeds last van te hebben. Niet meer gebruikt tot vandaag. En ja, mijn klieren beginnen weer pijn te doen, etc. na het eten ervan. Er staat dat het glutenvrij is volgens de regelgeving, maar er staat geen keurmerklogo op. Ik heb dit met andere producten ook: geen logo en allergische reacties (o.a. de glutenvrije oaties van Verkade). Heel vervelend want mijn dieet is door talloze allergieŽn al zeer beperkt.

Wie krijgt ook last van de 'glutenvrije' producten zonder keurmerk? Hoe kan het dat dit toch "glutenvrij volgens regelgeving" genoemd mag worden? Ik heb het idee dat deze producten er enkel zijn voor mensen die aan de hype van glutenvrij meedoen en niet voor diegenen die echt geen gluten kunnen verdragen?

Ik hoor het graag.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Zonder keurmerk niet echt glutenvrij?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2019, 12:24:10 »
Vervelend dat je zo moet zoeken naar dingen die je veilig kunt eten.

Een glutenvrij product met logo bevat minder dan 20 ppm gluten (20 mg gluten per kilo). In het ene geval is gluten niet aantoonbaar (onder 5 ppm gluten). In het andere geval kan er bv. 10 of 15 ppm gluten in zitten. Hoeveel het is, dat weet je niet, omdat fabrikanten niet verplicht zijn om op het etiket te zetten hoeveel gluten het product bevat. Van sommige fabrikanten weet je wel dat ze standaard onder 5 ppm gluten zitten, zoals Orgran (boekweitmeel voor pannenkoeken bv) of Lieke is Vrij. En de toko heeft rijstmeel en kleefrijstmeel van X.O oa. waar helemaal geen gluten in zit.

Het hangt er vanaf hoe gevoelig je bent, welke producten je verdraagt, en het hangt er ook vanaf hoeveel je ervan eet.

In de VS bestaan 2 glutenvrije logo's voor glutenvrije producten, van 2 verschillende coeliakieverenigingen, de ene geeft een logo uit als een product minder dan 5 ppm gluten bevat, de ander als het onder 10 ppm zit. Terwijl het wettelijk ook daar tot 20 ppm gluten mag bevatten. In ons land bestaat maar 1 logo voor glutenvrij, een Europees logo, voor alles onder 20 ppm. 

Misschien kun je havermout van Provena proberen, die probeert onder 5 ppm gluten te blijven  https://www.glutenvrijemarkt.com/glutenvrij-havervlokken.html

Je kunt ook aan de fabrikant (AH, Verkade) vragen of getest is hoeveel gluten het product bevat met een test die gluten meet vanaf 5 ppm, en wat daarvan de uitkomst was (het kan per batch verschillen).

Tot slot kun je ook nog op de avenine eiwitten in haver reageren, als je heel erg gevoelig bent voor gluten of juist voor haver. Onderzocht wordt of het ene ras beter gaat dan het andere voor mensen die intolerant zijn voor haver.  http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26179.0
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.