Auteur Topic: Hebben glutenvrije gezinnen wel 2 broodroosters nodig?  (gelezen 1576 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Hebben glutenvrije gezinnen wel 2 broodroosters nodig?
« Gepost op: september 30, 2019, 20:19:13 »
Misschien hoeven coeliakiepatiënten toch niet zo streng te letten op schone messen en broodroosters. Volgens een nieuw onderzoek, gepubliceerd in Gastroenterology, valt het risico op kruisbesmetting in de keuken mee. 

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190930131557.htm
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
Re: Hebben glutenvrije gezinnen wel 2 broodroosters nodig?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2019, 22:06:22 »
Nou ik durf het toch niet aan. 

Baloo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2019, 22:45:09 »
Wij hebben hier niks tweemaal, behalve inderdaad het broodrooster. Gaat heel goed!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 02, 2019, 08:20:03 »
Ik maakte voor het eerst kennis met kruisbesmetting, toen mijn zoontje chips at uit dezelfde schaal als andere kinderen (die net een koekje op hadden) en hij de hele nacht aan het huilen was. Ik blijf heel goed opletten, handen wassen voordat ik eten aanraak, etc.

Het punt is dat je niet ziek wordt van een concentratie, maar van een hoeveelheid. Die ook nog eens voor iedereen anders is. En de norm van 20 ppm is van oorsprong uitsluitend bedoeld voor dieetproducten die een alternatief bieden voor brood, koek en pasta. Maar die wordt nu opeens voor alles gebruikt, van hagelslag tot vleeswaren. Waardoor je niet naar dat ene product of dat ene moment moet kijken, maar naar het totaalplaatje, hoeveel krijg je per dag binnen, hoe voel je je daarbij, en wat doet dat met je darmen en met je gezondheid.

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2019, 06:08:50 »
Nou ik durf het toch niet aan.

Waarom zou je ook als het niet hoeft  ;)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2019, 12:34:53 »
Dit zijn de meest recente aanbevelingen van kinderziekenhuizen uit Boston en Washington over kruisbesmetting met gluten in de keuken:

'Our take away messages from this study include:

- Products with visible contamination or gluten-containing ingredients should NEVER be eaten.

- If using the same knife with GF and gluten-containing foods, wash the knife before contact with the GF items. Do not use a knife with visible contamination.

- When cooking or preparing foods that are both gluten-containing and gluten-free, try to prepare the gluten-free item first and set aside away from the preparation area of the gluten-containing foods.

- Gluten-free pasta should not be cooked in water that has already been used to cook gluten-containing pasta.

- This study suggested that rinsing GF pasta after it was cooked in shared water may reduce gluten content. However, we do NOT recommend this rinsing-only protocol. Fresh clean water should be used to cook gluten-free pasta.

- It is important to ask at restaurants how they cook and heat up gluten-free pasta to ensure they are not using the same water used to prepare gluten-containing pasta.

- Cooking GF pasta in the same pot you have cooked gluten-containing pasta in is safe - as long as you have washed the pot and use fresh water.

- This helps us answer the frequently asked question, “Do we need separate pots and pans?” The answer is no - as long as you wash items in between use so that there is no visible food residue.

- We do not have data about the use of shared colanders/pasta strainers. At this time, we continue to recommend that you get a separate colander for GF pasta given the difficulties in effectively cleaning colanders and the increased risk of gluten transfer.

- While a dedicated GF toaster is not mandatory, you still need to avoid visible contamination. You may decide that a separate toaster is best for your family. Conversely, you are not neglectful if you choose to use a shared toaster. This may come in handy when you are travelling or when at an occasional sleepover.'

https://www.celiackidsconnection.org/2019/10/19/are-your-gluten-free-toasters-toast/