Auteur Topic: Hoesten als enige klacht van coeliakie  (gelezen 271 keer)

Trt199t

• Newbie
  • *
Hoesten als enige klacht van coeliakie
« Gepost op: september 29, 2019, 13:34:45 »
Hoi, bij mij is 1 maand geleden coeliakie geconstateerd. Ik had eigenlijk geen typische klachten behalve dat mijn ontlasting wat afweek. Wel had ik al heel veel maanden last van een hardnekkige kriebel in mijn keel, waardoor ik erg veel hoestte. Ik kon nog geen minuut niet hoesten en het maakte me helemaal gek. Langzaam ging ik niet meer naar school, de sportschool en uiteindelijk geen enkele sociale activiteit meer. Ik hoestte echt uit mijn tenen met al mijn kracht, maar er kwam nooit slijm mee. De kracht en het geluid wat ik maakte tijdens het hoesten viel zo op dat ik me overal waar ik kwam bekeken voelde, en dat was ook zo. Ik heb er zelfs, zo zagen ze recent op de foto, een rib fractuur aan overgehouden. Dat heb ik wel gevoeld in de tussentijd. Maar het ergste was dat de kriebel in me keel me nooit, geen seconde met rust liet. Elke seconde van de dag de hele dag. In de tussentijd heb ik natuurlijk veel onderzoeken laten doen in het ziekenhuis, me laten testen op kinkhoest, astma, reflux, mijn kno gebied door verschillende artsen laten doorzoeken, longfoto's, scans, bloedonderzoek. Daarnaast ook proefbehandelingen gehad van 6 weken 50mg code´ne per dag, azitromicyne, elke dag een neusdouche, astma puffers in de hoop dat iets enig effect zou hebben, maar niets hielp. Er lijkt geen verklaring voor gevonden te kunnen worden en ik begon met met de dag steeds somberder en moedelozer te voelen. Door deze gevoelens dachten de artsen dat het een psychogene hoest (dat je gek bent) was. Maar deze gevoelens waren dus een gevolg van het hoesten en dus niet de oorzaak.

Nu terug naar het begin van mijn verhaal, 1 maand geleden is dus geconstateerd dat ik coeliakie heb, Marsh 3C. Ik had aan mijn MDL arts voorgelegd dat het hoesten misschien door de gluten kwam, maar zij zei dat dat onwaarschijnlijk was omdat ik geen andere typische allergische klachten had zoals een snotneus of veel slijm in de keel. Bij mij is het dus uitsluitend een hele hardnekkige droge kriebelhoest.

Nu eet ik dus een maand geen gluten meer en de klacht lijkt ietsje te verminderen, maar nog steeds niet genoeg om mijn normale leven weer op te pakken. Nou weet ik dat het herstel van de darm ook erg lang kan duren, dus hoop ik maar dat er een correlatie is tussen de coeliakie en het hoesten.

Is er iemand die zich kan vinden in dit verhaal? Het zou voor mij erg prettig zijn als ik zou weten dat iemand anders de zelfde klachten ervoer, want ik kan er niet veel over vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Hoesten als enige klacht van coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2019, 14:28:43 »
Mijn zoon had al jaren coeliakie, en ik had nooit gedacht het ook te hebben, ik had alleen last van hoesten en jeuk, en wist niet dat dat ook veroorzaakt kan worden door coeliakie. Mijn buurvrouw wist het meteen als ik buiten was, ze hoorde me altijd, en als ik in de supermarkt liep waar zij ook was, hoorde ze mij een paar gangpaden verder. Mijn zoon had als baby last van astma, getriggerd door gluten. Hij had de pufjes Ventolin niet meer nodig toen hij glutenvrij ging eten. Ik heb de pufjes ook geprobeerd, zonder resultaat. Bij mijn zoontje ging het pas beter toen hij niet alleen glutenvrij at, maar ook geen tarwezetmeel meer, dat zat in zijn brood. En de kinderarts had al voorspeld dat die reactie wel eens kon verdwijnen. Wat bij hem en bij mij gebeurde. Het hoeft niet hetzelfde te zijn als bij jou. Ik had wel slijm in mijn keel, en schrok 's nachts wakker omdat ik geen lucht meer kon krijgen, ik droomde vaak dat ik onder water was of in een brandend huis. En bij mijn zoon raken zijn oren ook verstopt, ik spuit ze af en toe zelf uit, we kunnen gluten nooit helemaal uitsluiten, en krijgen af en toe toch wat spoortjes binnen.

Verder blijkt uit onderzoek dat mensen met coeliakie anderhalf keer zoveel kans hebben op astma. Al weet ik niet of jij (en ik) dat hebben. Ik heb puur door toeval ontdekt dat het hoesten kwam door coeliakie. Ik had via internet een grote zak teffmeel besteld. Die kwam maar niet binnen, en mijn voorraad meel raakte op. Toen heb ik nogmaals een zak besteld. En vervolgens kreeg ik de twee zakken met een paar dagen ertussen allebei binnen. 50 kilo meel is nogal veel, en de houdbaarheidsdatum beperkt, dus ik besloot het ook te eten.Toen ik opeens weer lucht had, ging bij mij een lampje branden dat het kon komen door gluten, en ging ik naar de huisarts. Als we nu een dieetfout maken, merken we dat meteen, aan hoesten, slijm, een droge keel, ge´rriteerde oren en nog een rijtje klachten (die jij mogelijk ook nog gaat ontdekken, je weet niet wat gewoon bij jou hoort en wat veroorzaakt wordt door coeliakie, er zijn wel 300 mogelijke symptomen).

Ik hoop voor jou dat het weggaat, het is heel vervelend en beperkt je leven. Geef het gewoon de tijd, ik heb zo'n vermoeden dat het bij jou ook wel goed zal komen. Veel succes met het dieet!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.