Auteur Topic: Canadese aanwijzingen voor het gebruik van haver  (gelezen 568 keer)

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8610
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Canadese aanwijzingen voor het gebruik van haver
« Gepost op: september 27, 2019, 09:18:45 »
Kun je veilig haver eten? Daar geeft de Canadese coeliakievereniging antwoord op in een recente nieuwsbrief. Let op dat je haver koopt met een glutenvrij logo op het etiket, zodat je zeker weet dat er minder dan 20 ppm gluten in zit (alles tussen 0 en 20 ppm gluten mag glutenvrij genoemd worden; er mag maximaal 20 mg gluten per kilo in zitten). Als je net de diagnose coeliakie hebt gekregen, zorg dan eerst dat de antistoffen in het bloed negatief zijn en je het dieet onder controle hebt, dat kan een half jaar tot anderhalf jaar duren. Daarna kun je de hoeveelheid haver geleidelijk opbouwen. Omdat er veel vezels in haver zitten, kan dit je ontlasting veranderen, en kun je milde klachten krijgen zoals een opgeblazen buik of winderigheid. Dat zijn klachten die na een paar dagen meestal weer verdwijnen. Volwassenen kunnen beginnen met 25 tot 70 gram haver op een dag en kinderen met 10 tot 25 gram. Gaat dat goed, dan kun je de hoeveelheid geleidelijk verhogen. Er zijn mensen die haver niet verdragen. Hou dat in je achterhoofd als je voor het eerst haver gaat eten. Als je klachten krijgt en ze verdwijnen niet, stop dan met haver, misschien is het niet geschikt voor jou. Ga niet over één nacht ijs, maar probeer het nog een keer, als je graag haver wilt eten en wilt profiteren van de hoge voedingswaarde. Volgens onderzoek zijn er slechts weinig mensen met coeliakie die ziek worden van haver, en het mechanisme erachter is niet bekend. Tot slot is het verstandig om een diëtist in de arm te nemen die gespecialiseerd is in coeliakie en het glutenvrije dieet.

 
The CCA Professional Advisory Council (PAC) recommends the following guidelines for individuals with celiac disease and other gluten-related disorders who wish to add gluten-free oat products in their diet:
 
• The individual should be stabilized on the gluten-free diet and their celiac antibody levels should have normalized. This process may take 6-18 months, although there is considerable variation among individuals.
 
• The fibre content of an oat containing diet is often higher than the typical gluten-free diet. When adding gluten-free oats to the diet, individuals may experience a change in stool pattern or mild gastrointestinal symptoms, including abdominal bloating and gas. These symptoms should resolve within a few days. Therefore, it is advised to start with a small amount of gf oats per day [adults 25-70 grams (1/4-3/4 cup dry rolled oats) and children 10-25 grams (1/8-1/4 cup)] and gradually increase as tolerated.
 
• There are case reports of individuals with celiac disease relapsing from the consumption od gf oats. Individuals should be aware of this possibility. If symptoms occur and/or persist, they should discontinue consuming oats.
 
• If a reaction to gf oats has occurred, it is worthwhile to do a re-challenge if the individual wants to try oats again. Development of symptoms at the time of the second challenge would strongly suggest intolerance to oats. Research suggests that intolerance to oats occurs but is quite rare. The mechanism for this intolerance is unknown at this time.
 
• A consultation with a dietitian who can carefully review the diet to ensure that the individual is not consuming foods that contain gluten is highly recommended.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.