Auteur Topic: Kan diagnose coeliakie ook zonder gastroscopie?  (gelezen 529 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Kan diagnose coeliakie ook zonder gastroscopie?
« Gepost op: september 17, 2019, 13:52:55 »
De meeste patiŽnten hebben er een hekel aan: een gastroscopie, waarbij de arts met een slangetje via de mond naar de dunne darm gaat en daar een paar hapjes weefsel wegneemt voor nader onderzoek in het lab. De patholoog kan aan het darmweefsel zien of er ontstekingen zijn en of de darmvlokken korter geworden zijn, beide zijn kenmerken van coeliakie. Verschillende onderzoeksgroepen in de wereld zoeken naar een manier om coeliakie aan te tonen zonder darmonderzoek. Mogelijke alternatieven zijn een bloedtest of een urinetest. Bij een deel van de kinderen is sinds 2012 een darmonderzoek al niet meer nodig, ze krijgen nog wel een bloedonderzoek, dat later wordt herhaald. Coeliakie-experts buigen zich over de vraag of het darmonderzoek bij meer mensen achterwege kan blijven, en wat hiervan de voor- en nadelen zijn.

Bron: congres over coeliakie in Parijs https://icds2019-paris.com/
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.