Auteur Topic: In rolstoel door gluten  (gelezen 146 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
In rolstoel door gluten
« Gepost op: september 12, 2019, 20:12:23 »
De kleine hersenen, aan de achterkant van het hoofd, zijn van groot belang om goed te kunnen lopen en bewegen. Sommige mensen met coeliakie komen in een rolstoel terecht, omdat hun kleine hersenen gekrompen zijn. Deze, zeer zeldzame, aandoening heet glutenataxie of neurocoeliakie. Het VUmc bestudeerde het hersenweefsel van overleden patiŽnten met deze aandoening. De immuuncellen (T-cellen) die in de darmen van coeliakiepatiŽnten onheil aanrichten, doen dat bij deze patiŽnten in de kleine hersenen. Daar zijn belangrijke zenuwcellen (Purkinjecellen) verloren gegaan. De wetenschappers gaan op zoek naar een manier om dit te voorkomen.

Bron: congres over coeliakie in Parijs https://icds2019-paris.com/

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lieske

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Re: In rolstoel door gluten
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2019, 06:22:47 »
De kleine hersenen, aan de achterkant van het hoofd, zijn van groot belang om goed te kunnen lopen en bewegen. Sommige mensen met coeliakie komen in een rolstoel terecht, omdat hun kleine hersenen gekrompen zijn. Deze, zeer zeldzame, aandoening heet glutenataxie of neurocoeliakie. Het VUmc bestudeerde het hersenweefsel van overleden patiŽnten met deze aandoening. De immuuncellen (T-cellen) die in de darmen van coeliakiepatiŽnten onheil aanrichten, doen dat bij deze patiŽnten in de kleine hersenen. Daar zijn belangrijke zenuwcellen (Purkinjecellen) verloren gegaan. De wetenschappers gaan op zoek naar een manier om dit te voorkomen.

Bron: congres over coeliakie in Parijs https://icds2019-paris.com/

:o  :s
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.