Auteur Topic: Prijs zakt van glutenvrije dieetproducten in de VS  (gelezen 545 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Prijs zakt van glutenvrije dieetproducten in de VS
« Gepost op: augustus 24, 2019, 20:52:09 »
In 2006 gaven coeliakiepatiënten in de VS 2,4 keer zoveel geld uit voor glutenvrij eten als mensen zonder dieet. In 2016 daalde de  prijs van glutenvrije dieetproducten tot 1,8 keer de normale prijs. Waarschijnlijk komt dat omdat grote fabrikanten ook glutenvrije producten in hun assortiment hebben opgenomen, zoals cake en pretzels, schrijven onderzoekers van het Columbia Universitair Medisch Centrum in New York. Door de grote omzet kan de prijs relatief laag blijven.

De onderzoekers vergeleken de prijzen van glutenbevattende en glutenvrije producten zoals brood, ontbijtgranen, pasta, crackers, pretzels, koekjes, wafels, pizza, macaroni en cake. In alle gevallen waren de glutenvrij producten duurder dan de gewone. Dit heeft zijn weerslag op het leven van coeliakiepatiënten, die te maken krijgen met hoge kosten voor het dagelijks leven. Het vermindert hun kwaliteit van leven, schrijven de onderzoekers. Bovendien heeft het invloed op wat mensen eten. Een deel van de coeliakiepatiënten eet niet glutenvrij of niet volledig glutenvrij, omdat glutenvrije producten prijzig zijn en niet vergoed worden.

Ook in andere landen zijn glutenvrije producten duurder dan producten met gluten:
-   4 keer zo duur in het Verenigd Koninkrijk
-   3 keer zo duur in Chili, met brood als uitschieter, dat is 5 keer zo duur
-   glutenvrij brood is in Oostenrijk 2,7 keer zo duur en ontbijtgranen 2 keer

(Ik wilde zelf even het verse volkoren brood van mijn man vergelijken met een glutenvrij volkoren brood, omgerekend naar de prijs per kilo, maar liep al snel vast omdat vers volkoren glutenvrij brood niet te koop is bij AH, misschien wel bij de Jumbo, daar wordt Yam desem brood verkocht, maar ik vraag me af hoe 'volkoren' geplette havervlokken zijn en wat daarvan de voedingswaarde is - ik weet dat er plannen zijn om dat te onderzoeken. Anyway... iemand anders mag het uitrekenen. ;))

Nutrients. 2019 Feb 14;11(2). pii: E399. doi: 10.3390/nu11020399.
Persistent Economic Burden of the Gluten Free Diet.
Lee AR1, Wolf RL2, Lebwohl B3, Ciaccio EJ4, Green PHR5.

Gluten free (GF) products have been reported to be more expensive and less available than their gluten containing counterparts. We examined the current U.S. cost and availability of GF products and made comparisons to the marketplace over a decade ago. Cost, determined by price per ounce and availability of a "market basket" of regular and GF products across four venues and five geographic regions was compared using a student's t test. GF products were more expensive (overall 183%), and in all regions and venues (p < 0.001). GF products from mass-market producers were 139% more expensive than the wheat-based version of the same product. Availability of GF products was greatest (66%) in the health food and upscale venues. In contrast to the results of the 2006 study, the cost of GF products has declined from 240% to 183% (adjusted for inflation). The introduction of mass-market production of GF products may have influenced the increase in availability and overall reduction of cost since 2006. The extent to which the cost of GF products impacts dietary adherence and quality of life for those on a GFD warrants exploration.

PMID: 30769836 PMCID: PMC6412592 DOI: 10.3390/nu11020399

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Prijs zakt van glutenvrije dieetproducten in de VS
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2019, 17:34:57 »
Een YAM brood van 600 gram kost €4,28 bij mijn Jumbo; dat is €7,13/kg
De normale prijs van een volkorenbrood (800 gram) is €2,09; €2,61/kg een factor 2.73 goedkoper.

(Er was een fabrieksbruin in de aanbieding voor €1,-; reken dat zelf maar na.)  :roll:
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2019, 10:43:06 »
Ik denk ook dat de glutenvrije producten hier 2 tot 3 keer zo duur zijn als de gewone, bv. de Grand'Italia pasta, de pannenkoekenmix van Koopmans, de Peijnenburg ontbijtkoek, het zijn grote fabrikanten met glutenvolle en glutenvrije producten, en de glutenvrije producten zijn behoorlijk duur. Bovendien kun je bij de originele producten zoals pannenkoekmix kiezen voor volkoren ingrediënten (hele granen, op het etiket vermeld als meel) en bij glutenvrije producten eet je al snel zetmeel, daar heeft je lichaam weinig aan, en ik begrijp niet waarom dat zo duur zou moeten zijn (het is eigenlijk een goedkoop afvalproduct, meel is veel duurder en daarvan is de voedingswaarde behouden). Het is dus 2 tot 3 keer zo duur en de kwaliteit is lager.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2019, 22:18:08 »
Maar de glutenvrije sperziebonen zijn even duur  als de gewone  :lol:

Het gaat om een beperkte categorie producten die glutenvrij geproduceerd moeten worden (en dat is met bakkerijproducten een uitdaging!) Ik ben minder brood gaan eten (rauwkost of een salade als lunch.) Een andere manier om aan vezels te komen.
De laatste jaren is het makkelijker geworden om aan glutenvrije volkorenmelen te komen. Maak daarmee een klassiek pannenkoekendeeg met melk en eieren!
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2019, 15:12:50 »
De toko heeft gelukkig betaalbaar glutenvrij meel.  ;)