Auteur Topic: VSM Arnica montana D6 tabletten  (gelezen 783 keer)

Jozien

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
VSM Arnica montana D6 tabletten
« Gepost op: juli 24, 2019, 16:59:57 »
Hai! Ik heb snel blauwe plekken en kreeg daarom de tip om Arnica montana D6 tabletten te slikken. Nu ik ze in huis heb, zie ik dat er tarwezetmeel als hulpstof in zit. Er staat in de bijsluiter dat het geschikt is voor mensen met coeliakie, maar normaliter word ik hartstikke ziek van (glutenvrij) tarwezetmeel, omdat ik erg gevoelig ben. Ik durf ze daarom niet te nemen. Hoe kom ik er achter om hoeveel ppm het gaat? Of is het sowieso niet verstandig om deze tabletjes te nemen? Als er een veiliger alternatief bestaat, houd ik me aanbevolen voor advies  :ja:
Glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds zomer 2010

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: VSM Arnica montana D6 tabletten
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2019, 19:49:17 »
Ik vind de tekst die er nu staat onzin. Als je heel gevoelig bent voor gluten kun je dit beter niet gebruiken. Er komt binnenkort een andere tekst voor in de plaats, volgens nieuwe EU regelgeving, die luidt ongeveer: de meeste mensen met coeliakie kunnen dit zonder problemen gebruiken (omdat het om heel erg weinig gluten gaat). En het wordt voor de fabrikant verplicht te meten hoeveel ppm gluten er in een medicijn met tarwezetmeel zit (waar dit middel trouwens niet onder valt, maar ik verwacht dat dezelfde regels worden overgenomen voor zelfzorgmiddelen). Als het medicijn glutenvrij is (<20 ppm gluten), komt dat binnen nu en twee jaar op het etiket te staan. Als het NIET glutenvrij is, wordt dat gek genoeg niet vermeld (??? ik begrijp daar niets van).  Zie http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=26010.msg659628#msg659628 voor de nieuwe etiketteringsregels.

Misschien kun je je vitaminestatus laten bepalen door de huisarts, door bloed te laten prikken, als je dat nog niet gedaan hebt (het hoort bij de jaarlijkse controle van coeliakie). Je hebt sneller een blauwe plek als je een tekort hebt aan vitamine C, B12 of K of als er iets met de bloedstolling is.

Het kan ook zijn dat je een beetje 'onhandig' bent door een neurologische reactie op gluten (glutenataxie) waardoor de co÷rdinatie en motoriek verminderd is. Mijn zoon viel in het verleden om de haverklap als hij te veel gluten gegeten had. Mensen met een neurologische reactie op gluten laten ook vaker iets uit hun handen vallen, lopen tegen de deurpost aan, of tegen de meubels, hebben moeite om in een rechte lijn te lopen, en zien soms minder goed. 

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Jozien

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2019, 11:23:13 »
Hoi Tine,

Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik had gemist dat er nieuwe etiketteringsregels zijn. Prettig!

Mijn vitaminestatus moet ik inderdaad weer eens laten bepalen. Ik heb snel blauwe plekken omdat ik ook hypermobiel ben. Daarnaast is het een beetje mijn eigen schuld, omdat ik aan paaldansen doe. De neurologische reactie die je omschrijft vind ik erg herkenbaar, maar vooral van langer geleden toen ik nog vaker de fout in ging (of uit de periode dat ik niet wist dat ik glutenvrij moest eten).

De arnica tabletjes kan ik in elk geval terugsturen en omruilen voor glutenvrije. Goede service gelukkig!
Glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds zomer 2010

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2019, 12:17:24 »
 :duimop:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2019, 15:18:29 »
ik zou gaan voor de traumeeltabletten van de firma Heel. Ook daarin Arnica en nog meer zeer goede middelen.
Te koop bij de apotheek. Ook zalven van hetzelfde merk.
Te koop ook bij oa de online drogist
https://www.deonlinedrogist.nl/heel-traumeel-s-50st-p-52507.html
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)